Metody výuky
Studentky a studenti samostatně studují doporučené studijní podklady: doporučenou literaturu, záznamy přednášek, a využívají konzultace s učitelem. Při tomto postupu lze přistoupit k atestaci ve formě písemného testu.Pokud se studující rozhodně atestovat kurz ve formě komentáře, pak postupuje následovně: v průběhu října se seznámí s doporučenou literaturou a zvolí si téma komentáře, které ho zaujalo a nachází pro jeho interpretaci podporu v doporučené literatuře; studující předloží téma komentáře učiteli nejpozdějí do 16. listopadu t.r.. Učitel potvrdí téma komentáře a doporučí způsob jeho zpracování. Komentář v rozsahu 4-5 stránek je odevzdán učiteli do poloviny června t.r. . Posléze učitel zhodnotí text komentáře a zapíše studujíícímu absolvování kurzu. Komentář obsahuje formulaci výzkumného problému a jeho zpracování pomocí analytických poznatků, které jsou dostupné v doporučené literatuře a navazují na praktickou zkušenost studujícího.
Kreditová dotace 4 ECTS (1 kredit = 25-30 hodin studia)
Podmínky absolvování kurzu:
Kurz lze absolvovat dvojím způsobem : (i) samostatným studiem a zpracováním komentáře (viz výše) a (ii) samostatným studiem a absolvováním písemného testu (s ohledem na možnost sledovat přednášky pomocí jejich záznamů)
Hodnocení
Hodnocení se bude opírat o předložený text komentáře nebo o výsledek písemného testu.
Doporučená literatura:
MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (části 3 a 4)
GIDDENS, A., (1998): Důsledky modernity. Praha, Sociologické nakladatelství (2. a 5. kapitola)
BERGER, P.I., LUCKMANN, T., (1999): Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie (2. kapitola)
SOKOL, J., (2014): Etika, život, instituce. Praha, Vyšehrad (4.kapitola)
KELLER, J., (2007): Sociologie organizace a byrokracie. Praha, Sociologické nakladatelství (kapitola 2)
Cíle kurzu: 1. Objasnit význam institucí při jednání a soužití lidí a okolností i prostředky, které instituce stabilizují a které umožňují jejich změny (viz podtitul kurzu: proč a jak dochází ke změnám institucí); 2. Studium přednášené látky a doporučených textů umožní studujíícím prohloubit porozumění poznávacím prostředkům, které sociologie uplatňuje při studiu současných společností, zejména jejich institucí; 3. povaha institucí, zejména v jejich současné podobě, vybízí pro jejich analýzu uplatnění víceooborových a mezioborových poznávacích přístupů; výklad nabídne diskusi k metodologickým problémům mezioborových analýz.
Sociologická orientace výkladu bude využívat poznatky a diskuse k povaze současných / moderních společností; objasní představy klasiků o povaze přechodu od tradičních k moderním společnostem (Marx, Weber, Durkheim). Současné přístupy ke studiu moderních společností spíše poukazují na vyčerpanost jejich současného institucionálního rámce a hledají alternativní či postmoderní řešení. Výklad těchto otázek, které uzce souvisejí s prolémem studia institucí a jejich změn využije interpretace vybraných současných autorů (Luhmann, Habermas, Berger, Luckmann, Alexander, Giddens). Uvedené teoretické přístupy budou podpořeny analýzou problémů institucionální reflexivity ve vybraných institucích.