Charles Explorer logo
🇨🇿

Dar, dluh, směna

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSB026

Sylabus

Témata:

1) Proč se ekonomická antropologie vydělila z ekonomie; vývoj forem ekonomické integrace: reciprocita, redistribuce, tržní směna; souvislost ekonomické antropologie a politického uspořádání.

2) "Spor o metodu" - vídeňská škola vs. německá historická škola, substantivismus a formalismus.

3) "Co jsou peníze?" - výměnný obchod vs. "vynález" peněz, peníze jako zúčtovací jednotka, vývoj materiality peněz - od mušliček k elektronickým penězům. Peníze: komodita nebo médium?

4) Trh a směna: trh jako záměrný lidský výtvor; paradox ceny - nedá se z ničeho odvodit a vzniká na trhu jako průsečík nabídky a poptávky

5) Význam peněz v různém kontextu - různé nahlížení hodnoty peněz podle jejich původu a určení, sociální důsledky rozvoje peněžního hospodářství - odosobnění vztahů, anonymizace, individualismus.

6) Spor mezi ekonomickým a antropologickým pojetím: Závazek, dluh a peníze - co vzniklo dřív? Peníze jako zúčtovací jednotky - dluh jako exaktně vyčíslený závazek.

7) Obchod a peníze - směnný a peněžní obchod; úvěrová teorie peněz: peníze nejsou komodita ("věc"), ale jen účetní nástroj, kterým se měří dluhy; půjčky na úrok: úroku jako podíl na budoucím zisku.

8) Dar a směna: dar jako skrytá ekonomická směna (Mauss), dar jako sociální jednání (Bourdieu), dar jako gratuitní čin (Bauman).

9) Prestiž, ekonomie a moc: "dar" v současné ekonomice - využití a konsekvence (např. dar jako "totální závazek" - vyvolání pocitu nutnosti dar oplatit (Mauss).

10) Jak nakupujeme: Etnografie chování spotřebitele (Miller: A Theory of Shopping), možné významy nakupování: nakupování jako náboženský rituál; jako sociální akt; jako náhrada chybějících sociálních vztahů.

11) Treat and Thrift: odměna za nakupování a šetrnost při nakupování (cena vs. jakost); slevy a akce: posun vnímání útraty ("kolik jsem utratil" se mění na "kolik jsem ušetřil").

12) Ekonomika sdílení: sdílení jako alternativní ekonomické jednání a jeho postupné prorůstání do mainstreamové ekonomiky.

13) Fringe economy: co je "fringe economy" a jaké je její místo v rámci mainstreamové ekonomiky (specifika, odlišnosti, souvislosti): bazary, zastavárny, bleší trhy, trhy - aktérství zákazníka, vyjednávání podmínek, hraní rolí. Okrajová ekonomika vs. neformální ekonomika. Studijní literatura: * Povinná: GRAEBER, D. Dluh: prvních 5000 let. Brno: BizBooks,

2012. ISBN 978-80-265-0044. MAUSS, M. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON,

1999. ISBN 80-85850-77-X. SOKOL, J. Moc, peníze a právo: esej o společnosti a jejích institucích. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk,

2007. ISBN 978-80-7380-066-6. * Doporučená: HORÁČEK, M. Habitus hazardního hráče. Praha: Nakladatelství Lidové noviny,

2012. ISBN 978-80-7422-187-3. SIMMEL, G. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),

2006. ISBN 80-86429-59-8. POLANYI, K. Velká transformace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury,

2006. ISBN 80-7325-096-9.

Anotace

Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky ekonomické antropologie a ukázat, jaká témata a významy se mohou objevovat v souvislosti se směnou zboží a jaké klíčové problémy se vynořují při zkoumání těchto jevů.

Zaměříme se na to, v čem je antropologický přístup specifický, jak se liší od ekonomického a kde je případně možné hledat styčné body. Oblast zájmu ekonomické antropologie a její vývoj bude představen především prostřednictvím vybraných textů těch antropologů, kteří se danými tématy zabývali.