Charles Explorer logo
🇨🇿

Politiky identit

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSB030

Sylabus

!! KURZ ZAČÍNÁ AŽ V DRUHÉM TÝDNU SEMESTRU, TEDY 28.2.2024 !! 1) Představení kurzu - co jsou „identitní politiky“?    2) Identita a diference

Doporučená četba:

·       Barša, P. 2006. Konstruktivismus a politika identity. AntropoWebzin 2(1-2), s. 21-35. ISSN 1801-8807.

·       Calhoun, C. 1998: Social Theory and the Politics of Identity. Oxford: Blackwell

·       Cohen, Anthony, ed. 2000. Signifying identities: Anthropological perspectives on boundaries and contested values. New York: Routledge.

·       Eriksen, T. H. 2007. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha, Kroměříž: Triton. ISBN 978-80-7254-925-2.

·       Hall, Stuart, and Paul du Gay, eds. 1996. Questions of cultural identity. London: SAGE.

·       Martin Alcoff, Linda, Michael Hames-Garcia, Satya P. Mohanty, and Paula M. L. Moya, eds. 2006. Identity politics reconsidered. New York: Palgrave Macmillan

·       Snow, D. A.; Soule, S. A.; Kriesi, H. 2007. The Blackwell Companion to Social Movements. Wiley-Blackwel   3) Kolonialismus, orientalismus a reprezentace „Druhého“. SEMINÁRNÍ HODINA

Před hodinou určená polovina studujících přečte text E. Saida – Orientalismus. KAPITOLA 1. Připraví anotaci o rozsahu 800 slov. Druhá polovina studujících přečte text L. Abu-Lughod Do Muslim Women Really Need Saving? a zpracuje odpovědi na otázky, v textu obsažené (zadání viz níže). Ideální by bylo přečíst oba texty, není to ale podmínkou.

Znalost alespoň jednoho textu bude nutnou podmínkou společné diskuse a skupinové práce na hodině!

Povinná četba:

·       Said, E. 2006. Orientalismus. Praha: Paseka. KAPITOLA 1. Anotace do Moodle, max 800 slov.

·       Abu Lughod, L. 2002. Do Muslim Women Really Need Saving? American Anthropologist 104(3):783-790. https://org.uib.no/smi/seminars/Pensum/Abu-Lughod.pdf. ÚKOL: odpovědi na otázky na konci textu, do Moodle, max. 800 slov

Doporučená četba

·       Asad, Talal, ed. 1973. Anthropology and the colonial encounter. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press.

·       Pels, P. 2008. What has anthropology learned from the anthropology of colonialism? Social Anthropology/Anthropologie sociale, 16(3), 280-299. Retrieved Feb 1, 2024, from https://doi.org/10.1111/j.1469-8676.2008.00046.x

·       Stocking, George W., Jr., ed. 1991. Colonial situations: Essays on the contextualization of ethnographic knowledge. Madison: Univ. of Wisconsin Press.

·       Sharp, H. 2008. Geographies of Postcolonialism: Spaces of Power and Representation. Sage   4) Národ jako určující identitní kategorie moderní Evropy?

Doporučená literatura:

·       Anderson, Benedict. 1991. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Revised edition. London: Verso.

·       Brubaker, R. 2003. Přehodnocení národní identity: národ jako institucionalizovaná forma, praktická kategorie, nahodilá událost. In Hroch, M. (ed.): Pohledy na národ a nacionalismus. SLON.

·       Brubaker, R. 2004. Ethnicity Without Groups. Cambridge: Harvard University Press

·       Brubaker, Rogers. 1996. Nationalism Reframed. Nationhood and the National Question in the New Europe. Cambridge: Cambridge University Press.

·       Eriksen, Thomas Hylland. 1993. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press.

·       Gellner, Ernest. 1993. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal.

·       Guibernau, M., Rex, J. (eds). 2010 (1997). The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration. Cambridge: Polity Press

·       Szaló, C. 2007. Transnacionální migrace: proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno, centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)

·       Spencer, P. a Wollman, H. 2002. Nationalism. A critical introduction. London, Thousand   Oaks, New Delhi: SAGE.

·       Özkirimli, U. 2010. Theories of Nationalism: A Critical Introduction (Second Edition). Basingstoke: Palgrave Macmillan

+ Stručný přehled Hirt, T. Přehled základních tezí modernistického pojetí nacionalismu (http://www.antropologie.org/cs/publikace/prehledove-studie/prehled-zakladnich-tezi-modernistickeho-pojeti-nacionalismu)   5) Mobilizace etnických identit a etnorevitalizace, hnutí za práva domorodého obyvatelstva

Doporučená literatura

·       Barth, Fredrik (ed). 1998. Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organization of Cultural Difference. Long Grove: Waveland Press.

·       Brubaker, R. 2004. Ethnicity Without Groups. Cambridge: Harvard University Press

·       Cepek, M. L. 2012. Strange powers. Conservation, science, and transparency in an indigenous political project. Anthropology Today 28 (4): 14 – 17

·       Comaroff, J. L.; Comaroff, J. 2009. Ethnicity, Inc. Chicago, London: University of Chicago Press

·       Dove, M. R. 2006. Indigenous People and Environmental Politics. Annual Review of Anthropology 35(1): 191-208

·       Ellison, S. 2018. Indigeneity in Anthropology. In The International Encyclopedia of Anthropology, H. Callan (Ed.). doi:10.1002/9781118924396.wbiea2060

·       Eriksen, Thomas Hylland. 1993. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press.

·       Gomes, A. 2013. Anthropology and the Politics of Indigeneity, Anthropological Forum, 23:1, 5-15, DOI: 10.1080/00664677.2012.749179

·       Guibernau, M., Rex, J. (eds). 2010 (1997). The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism and Migration. Cambridge: Polity Press

·       Hodgson, D. 2011. Being Maasai, Becoming Indigenous: Postcolonial Politics in a Neoliberal World. Indiana University Press

·       https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/obo-9780199766567-0199.xml

·       Jenkins, R. 2008. Rethinking ethnicity. London, Los Angeles: Sage

·       Jetmarová, J. (2012): Bolívie: země indigenního environmentalismu? Několik úvah nad paradoxy bolivijského politického projektu. Český lid (2), str. 187 – 212. Anotace, max 800 slov.

·       Leach, Edmund. 1954. Political systems of Highland Burma:A study of Kachin social structure. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press

·       Mácha, P. 2007. Los Comanches de Nuevo México: hybridita, autenticita a politika identity v Novém Mexiku, Český lid (2), 141 – 156.

·       Solano, Xochitl Leyva. 2005. 'Indigenismo, indianismo and 'ethnic citizenship' in Chiapas', Journal of Peasant Studies, 32:3, 555 — 583

·       Spickard, Paul R. 2013. Multiple identities: migrants, ethnicity, and membership [FHS UK online]. Bloomington: Indiana University Press   6) Etnomobilizace: case study – Aromuni v Bulharsku

Doporučená literatura:

·       Zandlová, M. 2015. Etnická mobilizace a politiky identit. Aromuni v Bulharsku. Praha: FHS UK   7) Kritika konceptu „politik identit“. SEMINÁRNÍ HODINA

Před hodinou všichni studující přečtou oba texty, tj. Peggy McIntosh a Zuzana Dudášová (viz povinná četba). Napíšou a do Moodle vloží anotace (každý text max 500 slov).

Na hodině budeme s texty pracovat, jejich znalost je tedy podmínkou aktivní účasti.

Povinná četba:

·       Peggy McIntosh. 1989. White Privilege: Unpacking the Invisible Knapsack, Peace and Freedom Magazine, July/August, pp. 10-12 

A

·       Dudášová, M. 2019. Vzostup a pád politiky identity https://www.multikulti.sk/clanky/vzostup-a-pad-politiky-identity).

Anotace obou textů, každý max 500 slo

Anotace

Kurz vychází z předpokladu, že nejrůznější (kolektivní) identity a loajality nejsou lidem vrozeny, nýbrž sociálně konstruovány. Toto konstruování se může dít různými způsoby – v kurzu se zaměříme na záměrné, cílené snahy a strategie, jejichž prostřednictvím aktéři sociálně zvýznamňují a prosazují uznání určitých dosud utlačovaných či marginalizovaných identit jako rovnoprávných.

Vyjdeme z analýzy sociálně-historických kontextů počátků emancipačních hnutí, zaměříme se na kolonialismus a postkolonialismus a jejich kritickou odbornou reflexi. Budeme se věnovat jak klasickým emancipačním a sociálním hnutím (nacionalismus, etno-emancipace, hnutí za práva domorodého obyvatelstva, feminismus, environmentální hnutí), tak i méně jednoznačným příkladům dynamiky redefinování identitních rámců (právo na město) a také kritice identitních politik.

PROFILOVÝ KURZ ANTROPOLOGIE