DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Kurz určen pouze pro studenty druhého a vyššího ročníku. Žádosti o zápis nad limit budeme řešit osobně na konci první hodiny, na emailové žádosti o zápis nad limit nebudeme reagovat. Témata:
1) Uvedení do kurzu vývojové psychologie, základní pojmy ve vývojové psychologii, krize, resilience, determinace psychického vývoje, vztah učení a vývoje (Piaget vs. Vygotský)
2) Základní otázky vývojové psychologie, metody výzkumu ve vývojové psychologii
3) Činitelé socializace
4) Vývoj osobnosti - Teorie psychosociálního vývoje Eriksona
5) Vývoj kognitivních procesů (s akcentem na teorii J. Piageta)
6) Vývoj jazyka a řeči
7) Raný proces socializace, přilnutí (attachement) a význam rané vazby pro psychický vývoj, psychická deprivace
8) Prenatální vývoj, porod a novorozenecké období
9) Vývoj dítěte v kojeneckém období
10) Vývoj dítěte v batolecím období
11) Vývoj dítěte v předškolním období, otázka školní zralosti a připravenosti Studijní literatura: * Povinná: THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál,
2014. ISBN: 978-80-262-0714-6. Vybrané kapitoly.* Doporučená: VAVRDA, V. Otázky soudobé psychoanal ýzy. Tradice a současnost. Praha: Lidové noviny,
2005. ISBN: 80-7106-672-9. S. 44-87. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál,
2015. ISBN
9788026207863. Vybrané kapitoly. BLATNÝ, M. ed. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum.
2016. ISBN
9788024634623. Vybrané kapitoly.
Tento přednáškový cyklus nabízí studentům základní orientaci v poznatcích současné vývojové psychologie.
Témata přednášená v rámci tohoto kurzu zahrnují kl íčové teoretické modely poznatky pro porozumění zákonitostem psychického vývoje člověka v období raného až předškolního věku.
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Kurz určen pouze pro studenty druhého a vyššího ročníku. Žádosti o zápis nad limit budeme řešit osobně na konci první hodiny, na emailové žádosti o zápis nad limit nebudeme reagovat.