Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologické otázky studia gramotnosti

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSC068

Sylabus

Témata:

1) Studium gramotnosti jako psychologické téma.

2) Vývoj studia gramotnosti v psychologii druhé poloviny XX. století až do současnosti - domácí a zahraniční situace; témata a klíčové myšlenkové směry.

3) Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti a jeho specifické znaky.

4) Vývojový vztah jazykových dovedností a rozvoje gramotnosti (struktura jazykových schopností a jejich úloha ve vývoji gramotnosti).

5) Jednoduchý model čtení a jeho význam pro porozumění procesu vývoje gramotnostních dovedností.

6) Vývoj počátečního čtení (s důrazem na předpoklady rozvoje počátečního čtení) I.

7) Vývoj počátečního čtení (s důrazem na předpoklady rozvoje počátečního čtení) II.

8) Vývoj počátečního čtení (s důrazem na předpoklady rozvoje počátečního čtení) III.

9) Vývoj porozumění čtenému (s důrazem na předpoklady porozumění čtenému) I.

10) Vývoj porozumění čtenému (s důrazem na předpoklady porozumění čtenému) II.

11) Vývoj porozumění čtenému (s důrazem na předpoklady porozumění čtenému) III.

12) Otázky metodologie výzkumu gramotnostních dovedností v psycholingvistické perspektivě I.

13) Otázky metodologie výzkumu gramotnostních dovedností v psycholingvistické perspektivě II. Studijní literatura: * Povinná: SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga,

2015. ISBN 978-80-7476-093-8. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada,

2014. ISBN 978-80-247-4240-3. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P & RICHTEROVÁ, E. Porozumění čtenému III. - Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze,

2015. ISBN 978-80-7290-862-2. * Doporučená: SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., CARAVOLAS, M. The development of phoneme awareness and letter-sound knowledge: A training study of Czech preschool children. In MORIN, M-F., ALAMARGOT, D., GONÇALVES C. eds. Perspectives actuelles sur l’apprentissage de la lecture et de l’écriture. Sherbrooke: Éditions de l’Université de Sherbrooke,

2016. ISBN: 978-2-7622-0355-4. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science. 2012, 23(5). ISSN

09567976. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science. 2013, 24(9). ISSN

09567976. KUČERA, M., VIKTOROVÁ, I. Čtení/psaní v první třídě. In Pražská skupina školní etnografie ed. První třída. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1998, s. 61-168. Dostupné z:

Anotace

Seminář nabízí možnost studia problematiky gramotnosti v perspektivách psychologického výzkumu. Navazuje volně na přednáškové cykly z oblasti vývojové psychologie a poskytuje studentům konkrétní tematický rámec pro zpracování bakalářské práce.

Seminář se zaměřuje na rozšíření teoretických znalostí z oblasti studia gramotnosti ve vývojově orientované psycholingvistické perspektivě, tříbí dovednost vyhledávání relevantních zdrojů pro bakalářský výzkumný projekt a postupně rozvíjí také dovednost identifikace výzkumného problému a jeho opracování do návrhu výzkumného projektu v rozsahu bakalářské práce.