Charles Explorer logo
🇨🇿

Antropologie turismu a mobility

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSC163

Sylabus

Zimní semestr 2019 vyučující: PhDr. Marek Halbich, Ph.D. místo výuky: Y5023 (Jinonice) rozvrh: pondělí: 9:30-10:50

Konzultace v ZS 2019: pondělí: C005, 16:00-17:00  

Sylabus přednášek:  

I. CESTOVÁNÍ, TURISMUS, MOBILITA - JEJICH ZAŘAZOVÁNÍ DO SOCIÁLNÍCH VĚD   1.-2. Úvodní lekce, historické perspektivy, vývojové etapy turismu - od cestování k turismu: historie cestování a turismu v západní a ne-západní tradici.  

Povinná četba:  

CHAMBERS, E., From Travel to Tourism, in Chambers, E., Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Waveland Press, 2000 (1. kapitola, s. 1-27).  

Doporučená literatura:  

CASSON, L., Travel in the Ancient World. Baltimore-London: The Johns Hopkins University Press, 1994 (1974).

EGMOND, T. van, Understanding Western Tourists in Developing Countries. CABI, 2007 (zejména 2. kapitola, s. 10-61).

INGLIS, F., The invention of tourism, in Inglis, F., The Delicious History of the Holiday. London-New York: Routledge, 2005 (2000), 2. kapitola, s. 14-35.   3. Sociálně vědní kořeny antropologie turismu a turismus jako objekt zájmu antropologie a sociologie- klasické myšlenky, které měly vliv na formování antropologie turismu (Simmel, Durkheim, Mauss aj.); klíčoví autoři antropologie turismu (D. MacCannell aj.); význam studia turismu; turismus v lidské společnosti; teoretické možnosti.  

Povinná četba:  

BURNS, P. M., The anthropology of tourism, in Burns, P. M., An Introduction to Tourism & Anthropology. London-New York: Routledge, 1999, 5. kapitola, s. 65-86.

NASH, D., Tourism as an Anthropological Subject, in Current Anthropology, 22(5), 1981: 461-481.  

Doporučená literatura:  

COHEN, E., The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings, in Annual Review of Sociology, 10, 1984: 373-392.

HOLDEN, A., Sociology and tourism, in Holden, A., Tourism Studies and the Social Sciences. London-New York: Routledge, 2006 (2. kapitola, s. 39-60).

KILBRIDE, D., Travel, Ritual and National Identity: Planters on the European Tour, 1820-1860, in The Journal of Southern History, 69(3), 2003: 549-584.

KOSHAR, R., Seeing, Traveling, and Consuming: An Introduction, in Koshar, R. (ed.), Leisure, Consumption and Culture. Oxford-New York: Berg, 2002, s. 1-24.

REDFIELD, J., Herodotus the Tourist, in Classical Philology, 80(2), 1985: 97-118.

WALLACE, T., Tourism, Tourists, and Anthropologists at Work, in NAPA Bulletin, 23, 2005: 1-26.  

II. TURISMUS, GLOBALIZACE, MODERNITA   4. Turismus a globalizace - globální, lokální, glokální; globální kultura; rozměry globalizace.  

Povinná četba:  

MACLEOD, D. V. L., Tourism, Globalisation and Cultural Change, in Macleod, D. V. L., Tourism, Globalisation and Cultural Change. An Island Community Perspective. Clevedon-Buffalo-Toronto: Channel View Publications, 2004 (1. kapitola, s. 3-22).  

Doporučená literatura:  

BAUMAN, Z., Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 2000 (zejména 3. kapitola, s. 69-92 a 4. kapitola, s. 93-120).

GIDDENS, A., Důsledky modernity. Praha: SLON, 2003 (zejména s. 46-78, 92-100, 113-156).

HALL, S., The Local and the Global: Globalization and Ethnicity, in King, A. D. (ed.), Culture, Globalization and the World-System. Contemporary Conditions for the Representation of Identity. Minneapolis: University of Minneapolis Press, 2000 (1997), 1. kapitola, s. 19-39.

HANNERZ, U., The Local and the Global: Continuity and Change, in Hannerz, U., Transnational Connections. Culture, people, places. London-New York: Routledge, 201 (1996), 2. kapitola, s. 17-29.   5. Turistika a migrace - cestování za obchodem; migrace a kulturní identita; deteritorializace; "indigenizace modernity".  

Povinná četba:  

APPADURAI, A., Disjuncture and Difference in the Global Economy, in Theory, Culture, and Society, 7, 1990: 295-310 (též v Anthropology of Globalization).  

Doporučená literatura:  

OLWIG, K. F., "Transnational" Socio-Cultural Systems and Ethnographic Research: Views from an Extended Field Site, in International Migration Review, 37(3), 2003: 787-811.

SAHLINS, M., Goodbye to Tristes Tropes: Ethnography in the Context of Modern World History, in The Journal of Modern History, 65(1), 1993: 1-25.

SZALÓ, C., Propojení nového a původního domova přistěhovalců: transnacionální sociální pole, in Szaló, C., Transnacionální migrace. Proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno: CDK, 2007, 3. kapitola, s. 105-139.   6. Turismus, společnost a politická ekonomie - disneyizace společnosti; turismus a rozvoj ekonomiky; turismus jako práce; transnacionální rozměry turismu.  

Povinná četba:  

BRYMAN, A., Disneyization, in Bryman, A., The Disneyization of Society. London-Thousand Oaks-New Delhi: SAGE, 2004 (1. kapitola, s. 1-14).  

Doporučená literatura:  

ERRINGTON, F., GEWERTZ, D., The Individuation of Tradition in a Papua New Guinean Modernity, in American Anthropologist, 98(1), 1996: 114-126.

CHAMBERS, E., Tourism, Society, and the Political Economy, in Chambers, E.,..., 2. kapitola, s. 29-66.

O´HARE, G., BARRETT, H., Regional Inequalities in the Peruvian Tourist Industry, in the Geographic Journal, 165(1), 1999: 47-61.    

III. TURISMUS, KULTURA, SPOLEČNOST     7. Turismus, etnicita, stát - etnický turismus; komodifikovaná etnicita; turismus a národní integrace.  

Povinná četba:  

BERGHE, P. L. van den, Tourism and Ethnic Relations. The Obvious Connection, in Nash, D. (ed.), The Study of Tourism. Anthropological and Sociological Beginnings. Amsterdam: ELSEVIER, 2007, s. 209-221.  

Doporučená literatura:  

RAENTO, P., Tourism, Nation, and the Postage Stamp. Examples from Finland, in Annals of Tourism Research, 36(1), 2008: 124-148.

WOOD, R. E., Tourism and the State: Ethnic Options and Constructions of Otherness, in Picard, M., Wood, R. E. (eds.), Tourism, Ethnicity, and the State in Asian and Pacific Societies. Honolulu: University of Hawai´i Press, 1997 (1. kapitola, s. 1-34).

WAI-TENG LEONG, L., Commodifying Ethnicity: State and Ethnic Tourism in Singapore, in tamtéž, 3. kapitola, s. 71-98.   8. Turismus a kultura - turismus a kulturní autenticita; městský turismus; jazyk turismu; materiální kultura.  

Povinná četba:  

PICARD, M., Cultural Tourism, Nation-Building and Regional Culture: The Making of a Balinese Identity, in Picard, M., Wood, R. E.. (eds.), 1997, 7. kapitola, s. 181-214.  

Doporučená literatura:  

BALME, Ch. B., Staging the Pacific: Framing Authenticity in Performances for Tourists at the Polynesian Cultural Center, in Theatre Journal, 50(1), 1998: 53-70.

CHAMBERS, E., Tourism and Culture, in Chambers, E., Native Tours..., 4. kapitola, s. 93-124.

SILVERMAN, H., Touring Ancient Times: The Present and Presented Past in Contemporary Peru, in American Anthropologist, 104(3), 2002: 881-902.   9. Turismus, akulturace a kulturní změna - teoretický koncept akulturace a kulturní změny; case study: Bali.  

Povinná četba:  

NASH, D., Tourism as Acculturation or Development, in Nash, D., Anthropology of Tourism. Pergamon, 2001 (2. kapitola, s. 19-38).    

Doporučená literatura:  

HOWE, L., Tourism, culture and identity, in Howe, L., The Changing World Bali. Religion, society and tourism. London-New York: Routledge, 2005 (7. kapitola, s. 131-145).

WALLACE, A. F. C., Paradigmatic Processes in Culture Change, in American Anthropologist, 74(3), 1972: 467-478.

WIRSING, R. L., The Health of Traditional Societies and the Effects of Acculturation, in Current Anthropology, 26(3), 1985: 303-322.   10. Turismus, rituál a náboženské cesty - turismus ja

Anotace

Cílem kurzu je představit turismus jako mnohostranný globální fenomén, jenž se vztahuje především k cestování v rámci využití volného času (travel-for-leisure) a který jako takový nabízí řadu zajímavých výzkumných témat napříč různými disciplínami. Etnografický výzkum, orientovaný na turismus, urazil dlouhou cestu od téměř naprostého nezájmu antropologů, kteří turismus a turisty v rámci svých výzkumů ignorovali, až po jeho postupné zařazení do korpusu předmětů na mnoha sociálně antropologických, sociologických aj. katedrách po celém světě.

Turismus je dnes obvykle chápán jako příklad globálních proudů, které rozmazávají tradiční teritoriální, sociální a kulturní hranice a vytvářejí jejich různé hybridní formy. Jejich cíle se sice zjevně přizpůsobují velice rychle celosvětovým trendům a globálnímu trhu, ale zároveň se snaží o udržení či dokonce o zvýšení jejich lokálních rozdílů.

Tento střet "globálního" s "lokálním" pak vyvolává otázku, jak je toto "lokální" vytvářeno či přetvářeno skrze praktiky "turistizovaných reprezentací" ("touristified representations"). Na jedné straně hrají klíčovou roli v těchto procesech globální marketingové společnosti a národní a lokální autority, které se společně podílejí na vytváření a prodávání obrazu určitých destinací.

Na druhé straně je to však právě turismus, který vyvolává ve větší či menší míře podněty pro proměňování lokálního. Turismus takto můžeme chápat jako dynamický proces, který napomáhá k obnově soupeřících sociokulturně definovaných lokálních identit.