Charles Explorer logo
🇨🇿

Hudebně-antropologický seminář

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSC167

Sylabus

Témata:

1) Úvodní hodina. Představení antropologie hudby/etnomuzikologie jako oboru, smysl a podstata terénního hudebně-etnografického výzkumu. Zúčastněné pozorování.

2) Volba tématu a terénu. Psaní o kultuře, proti ní a s ní, koncept „hudby jako kultury“ vs. koncept „hudební svět“.

3) Já jako výzkumný nástroj. Situovanost, předpojatost, reflexivita. Jak psát tzv. positioning.

4) Vstup do terénu a pohyb v něm. Co a jak zúčastněně pozorovat. Jak vést neformální rozhovory s aktéry. Co si vzít s sebou a jak pořídit smysluplné terénní audio/video hudební nahrávky a fotografie.

5) Jak psát terénní poznámky. Etika zúčastněného pozorování.

6) Problematika popisu hudební praxe a výsledného zvuku. I.

7) Problematika popisu hudební praxe a výsledného zvuku. II.

8) Typy rozhovorů. Analýza dat. Psaní závěrečné zprávy.

9) Prezentace a oponentura studentských projektů I.

10) Prezentace a oponentura studentských projektů II.

11) Prezentace a oponentura studentských projektů III.

12) Prezentace a oponentura studentských projektů IV.

13) Prezentace a oponentura studentských projektů V. Reflexe a závěrečné zhodnocení. Studijní literatura: * Povinná (pouze vybrané kapitoly): JURKOVÁ, Z. a kolektiv. Pražské hudební světy. Praha: Charles University in Prague - Karolinum Press,

2014. ISBN 978-80-246-2484-6. Vybrané kapitoly. RICE,T. Velmi stručný úvod do etnomuzikologie. Praha: Karolinum. Vybrané kapitoly. * Doporučená: EMERSON, R. M. et al. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University Of Chicago Press,

1995. ISBN 978-0-226-20681-3. Vybrané kapitoly. BARZ, G. F., COOLEY, T. J. eds. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. 2nd edition. New York: Oxford University Press,

2008. ISBN 978-0-19-532496-9. Vybrané kapitoly. SUNSTEIN, B. S., CHISERI-STRATER, E. FieldWorking: Reading and Writing Research. 3rd edition. Boston: Bedford & St. Martin’s,

2006. ISBN 978-0-312-43841-8. STÖCKELOVÁ, T., ABU GHOSH, Y. a kolektiv. Etnografie: improvizace v teorii a terénní praxi. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON),

2013. ISBN 978-80-7419-148-0. Vybrané kapitoly. SOUKUP, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Charles University in Prague - Karolinum Press,

2017. ISBN 978-80-246-2567-6. KRÜGER, S. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. 2009 [online]. Dostupné z: >.

Anotace

Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014).

Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce; současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.

Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu).

Požadavky: 2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle 3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři.