Charles Explorer logo
🇨🇿

Mentoring pro děti a dospívající

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBSC170

Sylabus

Studenti v kurzu získají přehled o stavu poznání v  oblasti terie, výzkumu, přístupů a praxe mentoringu pro děti a dospívající.

Pro studenty, kteří si vyberou téma mentoringu pro svou BP, budeme v semináři pracovat s rozsáhlejším seznamem literatury a s rozšířením úkolů semináře v samostatné práci a v následných presentacích tak, aby si studenti o tématu mentoringu pro děti a dospívající udělali přehled a realistickou představu a návrh tématu jejich BP. Tento seminář je v současnosti součástí výzkumného projektu Horizon 2020 Marie Sklodowska=Curie Action Fellowship č. 101027291 ENCOUNTER: Experiences of Youths in Natural Mentoring Relationships. Studenti pracující na BP budou tedy počítat s tím, že jejich data mohou být v rámci tohoto projektu využity k sekundární analýze dat. Vše bude upřesněno v průběhu semináře.  

Témata:

Základní myšlenkový  a teoretický rámec pro studium  mentoringu

Přirozený mentoring- význam přirozeného mentoringu pro děti a dospívající

Mentoringové vztahy v přirozeném sociálním prostředí

Formální mentoring- jeho význam a formy realizace

Programy pro realizaci mentoringu  a strukturované formy intervence s využitím principů mentoringu  pro děti a dospívající

Charakteristiky a typologie mentorských vztahů

Přínosy, rizika a dilemata formálního mentoringu

Současný vývoj a přístupy mentoringových programů a mentoring v ČR  

Výzkumné metody v oblasti mentoringu pro děti a dospívající

Anotace

Tento kurz seznamuje studenty s mentoringem jako předmětem výzkumu v sociálních vědách. Teoretická východiska kurzu ukazují význam mentoringu pro vývoj dětí a dospívajících.

Aplikace fenoménu mentoring v sociálních a pedagogických službách v ČR a v zahraničí jsou také předmětem semináře. Studenti se seznámí s kličovými texty výzkumu v této oblasti, a s teoretickými koncepty, které osvětlují principy a přínosy tohoto fenoménu.

Seminář je vhodný pro studenty pokročilé v práci s textem, výzkumnými metodami sociálních věd a v práci s anglickými texty. Literatura ke kurzu je obsáhlejší a v převážné většině v angličtině.

Studenti budou aktivně spolupracovat během semestru v rámci úkolů, které budou během semináře aktivně vypracovávat a následně presentovat. Očekává se také aktivní zapojení studentů do diskuse.