Studenti v kurzu získají přehled o stavu poznání v oblasti terie, výzkumu, přístupů a praxe mentoringu pro děti a dospívající.
Pro studenty, kteří si vyberou téma mentoringu pro svou BP, budeme v semináři pracovat s rozsáhlejším seznamem literatury a s rozšířením úkolů semináře v samostatné práci a v následných presentacích tak, aby si studenti o tématu mentoringu pro děti a dospívající udělali přehled a realistickou představu a návrh tématu jejich BP. Tento seminář je v současnosti součástí výzkumného projektu Horizon 2020 Marie Sklodowska=Curie Action Fellowship č. 101027291 ENCOUNTER: Experiences of Youths in Natural Mentoring Relationships. Studenti pracující na BP budou tedy počítat s tím, že jejich data mohou být v rámci tohoto projektu využity k sekundární analýze dat. Vše bude upřesněno v průběhu semináře.
Témata:
Základní myšlenkový a teoretický rámec pro studium mentoringu
Přirozený mentoring- význam přirozeného mentoringu pro děti a dospívající
Mentoringové vztahy v přirozeném sociálním prostředí
Formální mentoring- jeho význam a formy realizace
Programy pro realizaci mentoringu a strukturované formy intervence s využitím principů mentoringu pro děti a dospívající
Charakteristiky a typologie mentorských vztahů
Přínosy, rizika a dilemata formálního mentoringu
Současný vývoj a přístupy mentoringových programů a mentoring v ČR
Výzkumné metody v oblasti mentoringu pro děti a dospívající
Tento kurz seznamuje studenty s mentoringem jako předmětem výzkumu v sociálních vědách. Teoretická východiska kurzu ukazují význam mentoringu pro vývoj dětí a dospívajících.
Aplikace fenoménu mentoring v sociálních a pedagogických službách v ČR a v zahraničí jsou také předmětem semináře. Studenti se seznámí s kličovými texty výzkumu v této oblasti, a s teoretickými koncepty, které osvětlují principy a přínosy tohoto fenoménu.
Seminář je vhodný pro studenty pokročilé v práci s textem, výzkumnými metodami sociálních věd a v práci s anglickými texty. Literatura ke kurzu je obsáhlejší a v převážné většině v angličtině.
Studenti budou aktivně spolupracovat během semestru v rámci úkolů, které budou během semináře aktivně vypracovávat a následně presentovat. Očekává se také aktivní zapojení studentů do diskuse.