Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální život věcí-antropologie světa konzumu

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YDA166

Sylabus

 Tématické okruhy: - Čím se zabývá současný antropologický proud zvaný  Material culture a jaké nové nejen metodologické, ale i teoretické přístupy nabízí.- ‚Kdo je Váš hrnek na kafe?‘Mohou mít věci kolem nás svou agency a identitu? Fenomenologie Alfreda Gella a jeho následovníků, její výzvy a také limity.- ‚Ukaž mi, co máš doma a já Ti řeknu, kdo jsi!‘  Tvorba i ne-tvora světa kolem nás skrze naše věci. Jak nejenže člověk dělá šaty, ale i ‚šaty dělají člověka...‘?  - ‚Proč nakupujeme to, co nakupujeme?!‘ …a co si u toho myslíme a prožíváme?Shoping theory Daniela Millera a jeho následovníků.- ‚Co se to s tou společností okolo nás děje?!‘Sledování trendů  a změn životního stylu očima materielní kultury.  - Jak se dělá průmyslový výrobek? Jak se dělá jeho image a jak to sedí do firemní corporate identity?Od marketingu, reklamy až k Vám domů.- ‚Já chci opravdový americký znač-ko-vý  džíny‘ (vyrobený v Indonésii…)!  Věk globalizace a věk velkých značek. - Krátká antropologie luxusu. - Material culture, styl a politika: co nikdy nevysloveného nám řeknou předměty, architektura a pomníky o politice a ideologii své doby? - Co je kulturní dědictví? Jsou exponáty v muzeu kultura národa, domečky ve skanzenu jeho paměť a kroje ve vitrínách "duše lidu"? Exkurze do muzea a skanzenu.- Sociální život věcí za socialismu. „Archeology of Socialism“ Viktora Buchliho a jemu podobných…      Vypraná literatura: Alfred Gell (1998) Art and Agency: Towards an anthropological theoryDaniel Miller (1987) Material  Culture and Mass ConsumptionDaniel Miller ed. (2001) Car CulturesViktor Buchli Archeology of SocialismNaomi Klein (2005) No Logo: Taking aims at the brand bulliesZuzana Bůriková (2006) The Embarrasssment of Co-presence: Au Pairs and their rooms.

In: Homecultures,vol.3 issue2.    

Anotace

Každý ví, že žijeme ve věku masové spotřeby, který do naprosto klíčové míry ovlivňuje nejen tvář trhu kolem nás a ekonomiku, ale i celý západní životní styl, dominuje domácí a mnohdy okonce i mezinárodní politice a samozřejmě ovlivňuje životní prostředí. Přitom o samé povaze materielní spotřeby (ať již dnes či v minulosti), sociálním životě (i smrti) kupovaných věcí a hlavně smyslu a prožitku z toho všeho, jež to dává člověku, co si to všechno pořizuje či vyrábí, víme zatím dost málo...

Jedno z mála možností nabízí antropologický proud zvaný material culture, který Vám chci v tomto kurzu představit. Jde o jednu z v poslední dekádě doslova explodujících oblastí sociálních věd, zasahující často nejen antropologii, ale i historii, archeologii, sociologii, geografii. Vydávají se ročně desítky knih, stovky článků, vychází specializované časopisy. Cílem tohoto kurzu je mimo jiné také ukázat, jak lze prostřednictvím materielní kultury zkoumat myšlení, ethos, hodnoty, nebo sociální vztahy uvnitř dané společnosti.