* Povinná literatura:
ALAN, Josef - PETRUSEK, Miloslav. Sociologie, literatura a politika: literatura jako sociologické sdělení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 206 s. ISBN 80-7184-034-3.
JANOUŠEK, Pavel - ČORNEJ, Petr (eds.). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. (vybrané kapitoly).
LULL, James. Media, Communication, Culture: A Global Approach. Cambridge: Polity, 1995. 207 s. ISBN 0-7456-1137-0.
MACURA, Vladimír et al. Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře). V tomto uspořádání 1. vyd. Praha: Academia, 2008. 351 s. Šťastné zítřky; sv. 1. ISBN 978-80-200-1669-0.
MAFFESOLI, Michel. The Time of the Tribes. London: Sage, 1996. ISBN 0-8039-8474-X.
* Doporučená literatura:
ALAN, Josef a kol. Alternativní kultura. Praha: NLN, 2001. 613 s. ISBN 80-7106-449-1. FEATHERSTONE, Mike. Consumer Culture and Postmodernism [online]. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2007. Theory, Culture & Society [cit. 2014-01-13]. Dostupné z:
JANÁČEK, Pavel. Literární brak: operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. 1. vyd. Brno: Host, 2004. 412 s. Teoretická knihovna; sv. 11. ISBN 80-7294-129-1.
JANEČEK, Petr - BITTNEROVÁ, Dana. Folklor atomového věku: kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. 1. vyd. Praha: Národní muzeum, 2011. 135 s. ISBN 978-80-7036-315-7.
NEŠPOR, Zdeněk R. Děkuji za bolest--: náboženské prvky v české folkové hudbě 60. - 80. let. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2006. 383 s. ISBN 80-7325-101-9.
Jackson, David J., Entertainment & politics: the influence of pop culture on young adult political socialization. 1. vyd. Frankfurt, Lang, 2002.
Petr A. Bílek, Josef Šebek Česká populární kultura: transfery, transponování a další tranzitní procesy, 1. vyd. Praha 2017, ISBN: 9788073087258
GREENBERG, Clement, „Avantgarda a kýč“, in: Labyrint revue, Via Vestra, Praha, 2000
ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2009
BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Odeon, Praha, 1. vyd. 1979
Populární kultura a její recepce tvoří významnou část provozu moderních západních společností, jejich význam přitom trvale roste. Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem několika základních oblastí populární kultury
(literatury, hudby, filmu ad.) a různými formami jejich vlivu na sociální instituce, jednání a provoz v průběhu 20. století. Nezbytnou součástí bude rovněž seznámení s možnostmi a metodami studia těchto otázek.
Prostřednictvím příkladů z českého prostředí budou studenti samostatně analyzovat konkrétní projevy populární kultury a jejich sociokulturní vliv.