* ovinná literatura:
GOFFMAN, E.: Stigma. Praha, Slon, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
MURPHY, R. F.: Umlčené tělo. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-98-2.
Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (z roku 2006), ms. č.10/2010
PIPEKOVÁ J. et al. Kapioly ze speciání pedagogiky. 3. Vyd. Brno: Paido 2010 ISBN 978-80-7315-198-0
* Doporučená literatura:
FOUSTKA B.: Slabí v lidské společnosi: ideály humanitní a degenerace národů. Praha: Leichter 1904, ISBN neexistuje
HAWKING S. Černé díry a budoucnost vesmíru. Praha: Mladá fronta 1995 ISBN 945-80-204-0515-1
HAWKING S. Stručná historie mého živoa. Praha:Dokořán 2014. ISBN 978-80-257-1179-8
Student se seznámí s historickými i současnými způsoby a organizací péče o osoby zdravotně znevýhodněné, s důrazem na hodnotové systémy, od kterých se taková péče odvíjela, či nově konstruuje. Bez ohledu na to, zda se jedná o handicap organický, psychický, mentální, funkční či kombinovaný se student seznámí s předsudky a společenskými mýty, které vedou k výrazné stigmatizaci a limitují tak inkluzi handicapovaných osob do života běžné populace.
Takový popis pohledů „zvenčí“ bude doplněn o pohled „zevnitř“, především četbou textů, jejichž autory jsou handicapovaní lidé (v minulosti a dnes). Tématizován bude též problém eugeniky.
Ta byla kladně přijímána zejména ve 20. a 30. letech 20. století a v nové podobě se objevuje i dnes (human enhancement atd.), s rizikem všech nebezpečných a historicky tragických konsekvencí. Jakékoliv zdravotní znevýhodnění je běžně vnímáno jako handicap, opomíjena je interpretace handicapu jako příležitosti.
Proto se studenti seznámí též s hnutím Nezávislý život (Independent life) v díle a především v životě Stephena Hawkinga.