Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofická etika/ Hermeneutická etika

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YDEE004

Sylabus

* Povinná literatura:

GADAMER, Hans-Georg a Jan SOKOL. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: OIKOYMENH, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3.

GADAMER, Hans-Georg. Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2010. Oikúmené. ISBN 978-80-7298-445-9.

GLUCHMAN, Vasil - Dokulil, Miloš (eds). Teoretické otázky etiky (Etika I.). Bratislava: PVT 1998. ISBN 80-88859-15-8.

HEIDEGGER, Martin. O humanismu. Rychnov nad Kněžnou: Ježek, 2000. Filosofické texty. ISBN 80-85996-32-4.

PLATÓN. Gorgias. 3. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1992. Oikúmené. ISBN 80-85241-21-8.

Singer, P. (ed.): A Companion to Ethics. Oxford: Blackwell, 1994.

SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5

* Doporučená literatura:

GLUCHMAN, Vasil. Človek a morálka. Brno: Doplněk, 1997. Studijní texty. ISBN 80-85765-95-0.

HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenologické filosofie. Vydání 2., reprint 1. vydání, Academia 1972. Praha: Academia, 1996. Filosofická knihovna. ISBN 80-200-0561-7.

KLIMSZA, Lucjan. Hermeneutická etika hodnot. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-404-7.

LEVINAS, Emmanuel. Totalita a nekonečno: (esej o exterioritě). Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2020. Oikúmené. ISBN 978-80-7298-535-7.

PAYNE, Jan. Hermeneutická etika: jeden filosofický pokus o setkání s lidskou bytostí. [1. vyd.]. Praha: Triton, 1995. ISBN 80-85875-07-1

Anotace

Základním cílem je zprostředkovat studentům znalost základních otázek a problémů v oblasti filosofické etiky včetně hodnot, principů, pravidel a norem používaných při řešení etických a morálních problémů současnosti na úrovni jednotlivce, sociální skupiny, profese, případně také na makroúrovni, tedy na úrovni společnosti nebo na mezinárodní či globální úrovni.

Hlavním cílem je vytvořit filosoficko-etický metodologický základ v podobě poznání hodnot, principů, pravidel a rozvinout schopnosti studentů identifikovat a analyzovat jádro etických a morálních dilemat současnosti na různých úrovních jejich výskytu včetně prezentace možných návrhů jejich řešení v návaznosti na zvolené filosoficko-etické metodologické východisko.