* Povinná literatura
1. ZUNSHINE, L. (Ed.). (2010). Introduction to cognitive cultural studies. JHU Press.
2. SIMPSON, J. A., & KENRICK, D. (Eds.). (2013). Evolutionary social psychology. Psychology Press.
3. ROBERTS, S. C. (Ed.). (2012). Applied evolutionary psychology. Oxford University Press.
4. HEYES, C. M., & HUBER, L. (Eds.). (2000). The evolution of cognition. mit Press.
5. DE WAAL, F. Dobráci od přírody. Praha: Academia,
2006. 324 s. ISBN 80-200-1421-7.
6. DIAMOND, J. M. Třetí šimpanz: vzestup a pád lidského rodu. Praha: Paseka,
2004. 394 s. ISBN 80-7185-533-2. * Doporučená literatura
1. GOSWAMI, U. (Ed.). (2008). Blackwell handbook of childhood cognitive development. John Wiley & Sons.
2. ALTENMÜLLER, E., SCHMIDT, S., & ZIMMERMANN, E. (Eds.). (2013). The evolution of emotional communication: From sounds in nonhuman mammals to speech and music in man. OUP Oxford BLAŽEK, V. (2009). Lidský obličej: Vnímání tváře z pohledu kognitivních, behaviorálních a sociálních věd. Karolinum
Cílem je seznámit studenty s psychologickým myšlením o člověku a jeho kognici ve vztahu k obecně antropologické problematice. Kurz se soustředí především na základy lidského vnímání, emocionality a poznávání, které nahlíží jak z jejich biologické a psychologické stránky, tak z hlediska jejich vývojové a kulturní proměnlivosti.
Problematika bude též probírána ze srovnávací perspektivy, tj. lidské kognitivní schopnosti budou kontrastovány vůči kognitivním schopnostem zvířat. V neposlední řadě bude kurz zaměřen na aplikace kognitivně a evolučně psychologických poznatků do praxe.