Charles Explorer logo
🇨🇿

Seminar on Methodology I. (Theory od Social Sciences)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YDOA001

Sylabus

* Povinná literatura:

FAY, Brian Současná filosofie sociálních věd. Praha: Sociologické nakladatelství 2002. 324 s. ISBN 80-86429-10-5.

POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. 615 s. ISBN 80-86005-45-3. Stránky 3-81.

POPPER, Karl R. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge. 3. vyd. London: Routledge and Kegan Paul, 1969. 431 s. ISBN 7100-6508-6. Kapitoly: 1 Science: Conjectures and Refutations, s. 33-65, 10 Truth, Rationality, and the Growth of Scientific Knowledge, s. 215-250

RAGIN, Charles C. Constructing Social Research. The Unity and Diversity of Method. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press 1994. 194 s. ISBN 0-8039-9021-9.

* Doporučená literatura:

ELSTER, Jon. Explaining Social Behavior: More Nuts and Bolts for the Social Science. Cambridge 2007: Cambridge University Press. 484 s. ISBN 0-5217-7744-5.

KUHN, Thomas. S. Struktura vědeckých revolucí. 1. vyd. Olomouc: Oikoymenh, 1997. 206 s. Oikúmené. ISBN 80-86005-54-2.

WALLERSTEIN, Immanuel. Kam směřují sociální vědy: Zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. 111 s. Studie. ISBN 80-85850-65-6.

WHITEHEAD, Alfred N. Dobrodružství idejí. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2000. 292 s. Oikúmené. ISBN 80-7298-009-2.

Anotace

Předmět formou seminářů prohlubuje znalosti o vybraných metodologických tématech. Obsah kurzu reaguje na aktuální podané disertační projekty. Na začátku semestru je v diskusi se studenty stanoven seznam 2-3 témat, na která se seminář zaměří. K tématům je stanoven seznam doporučené literatury (odborné články, učebnice, výzkumné zprávy); jsou stanoveny cíle četby pro část vedenou formou samostudia a diskusní otázky pro semináře; je stanoveno zadání pro písemné referáty. Studenti se přihlásí podle své volby k tématům, na kterých se budou v průběhu semestru aktivně podílet (četba, psaní, prezentace, diskuse); ostatním tématům se věnují v pasivnější rovině (částečně četba, diskuse). Cílem práce na tématech je mj. seznámit studenty s relevantními způsoby argumentace a zdokonalit kritickou četbu a práci s odborným (výzkumným či metodologickým) textem.

Příklady témat:

Případová studie – její specifika, možnosti a limity

Kritická analýza diskurzu (koncept diskurzu, techniky analýzy)

Zakotvená teorie ve 21. století – podstata, vývoj, techniky, reflexe

Biografický výzkum – jeho specifika, možnosti a limity

Fokusní skupina jako metoda sběru dat a zároveň jako metoda emancipace účastníků

Kvantitativní výzkum ve studiu sociální změny (design výzkumu, otázka kauzality, sběr a analýza dat)

Proces operacionalizace (techniky, příklady, metodologické otázky)

Evaluační výzkum: kvantitativní, kvalitativní i „politické“ aspekty

Specifika práce s existujícími statistikami a dalšími sekundárními daty ve vztahu k občanskému sektoru

Mezinárodní indexy občanské společnosti – jejich metodologie, kritika a možnosti využití

Analýza asociace mezi proměnnými a testování hypotéz