* Povinná literatura:
ARNEY, William Ray. Understanding Statistics in the Social Sciences. New York: W.H. Freeman and Company, 1990. 524 s. ISBN 0-7167-2006-X .
CHARMAZ, Kathy. Constructing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage, 2006. 208 s. ISBN 13-978-0-7619-7352-9.
MILES, Matthew B. - HUBERMAN, A. Michael. An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage, 1994. 346 s. ISBN 9-7808-0395-5400.
PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum. 1993. 204 s. ISBN 80-7066-799-0.
SINGLETON, Royce A. Jr. - STRAITS, Bruce C. Approaches to Social Research. New York, Oxford: Oxford University Press, 2005. 620 s. ISBN 0-19-514794-4.
STRAUSS, Anselm - CORBINOVÁ, Juliet. - JEŽEK, Stanislav. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy, techniky, metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. 196 s. ISBN: 80-85834-60-X.
YIN, Robert K. Case study research: design and methods. Beverly Hills: SAGE, 1984. 160 s. ISBN:0-8039-2058-X.
* Doporučená literatura:
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing Disourse: Textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003. 270 s. ISBN 0-415-25893-6.
DENZIN, Norman K. - LINCOLN, Yvonna S. (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials. 3rd edition. Los Angeles: Sage, 2007. 712 s. ISBN 1412957575.
BRYANT, Antony - CHARMAZ, Kathy (eds). The SAGE Handbook of Grounded theory. London: Sage, 2007. 623 s. ISBN 978-1-84920-478-1.
HUCK, Schuyler W. Reading statistics and research. New York: Pearson, 2008. 544 s. ISBN 0205510671.
SHELDON, Eleanor H. B. - MOORE Gilbert E. Indicators of social change: concepts and measurements. New York: Russel Sage Foundation, 1968. 822 s. ISBN 87154-771-6.
ROSSI, Peter H. - LIPSEY, Mark W. - FREEMAN, Howard E. Evaluation: A Systematic Approach. 7th edition. London: SAGE, 2004. 471 s. ISBN 0-7619-0894-3.
Předmět formou seminářů prohlubuje znalosti o vybraných metodologických tématech. Obsah kurzu reaguje na aktuální podané disertační projekty. Na začátku semestru je v diskusi se studenty stanoven seznam 2-3 témat, na která se seminář zaměří. K tématům je stanoven seznam doporučené literatury (odborné články, učebnice, výzkumné zprávy); jsou stanoveny cíle četby pro část vedenou formou samostudia a diskusní otázky pro semináře; je stanoveno zadání pro písemné referáty. Studenti se přihlásí podle své volby k tématům, na kterých se budou v průběhu semestru aktivně podílet (četba, psaní, prezentace, diskuse); ostatním tématům se věnují v pasivnější rovině (částečně četba, diskuse). Cílem práce na tématech je mj. seznámit studenty s relevantními způsoby argumentace a zdokonalit kritickou četbu a práci s odborným (výzkumným či metodologickým) textem.
Příklady témat:
Případová studie – její specifika, možnosti a limity
Kritická analýza diskurzu (koncept diskurzu, techniky analýzy)
Zakotvená teorie ve 21. století – podstata, vývoj, techniky, reflexe
Biografický výzkum – jeho specifika, možnosti a limity
Fokusní skupina jako metoda sběru dat a zároveň jako metoda emancipace účastníků
Kvantitativní výzkum ve studiu sociální změny (design výzkumu, otázka kauzality, sběr a analýza dat)
Proces operacionalizace (techniky, příklady, metodologické otázky)
Evaluační výzkum: kvantitativní, kvalitativní i „politické“ aspekty
Specifika práce s existujícími statistikami a dalšími sekundárními daty ve vztahu k občanskému sektoru
Mezinárodní indexy občanské společnosti – jejich metodologie, kritika a možnosti využití
Analýza asociace mezi proměnnými a testování hypotéz