Charles Explorer logo
🇨🇿

Doktorský seminář III.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YDS012

Sylabus

Každý student má povinnost připravit si prezentaci své dizertační práce ve fázi, v níž se právě nachází (projekt dizertační práce, rešerše literatury, sběr dat, publikace v odborných časopisech atd.) Dále má povinnost vybrat si tematicky či zájmově příbuznou prezentaci kolegy k přípravě koreferátů. Kromě toho má možnost domluvit se se svými konzultanty či jinými odborníky v tématu na jejich koreferátu k jeho/její prezentaci. PREZENTACE

1. Motivace (např. politická relevance a poptávka, mezera ve výzkumech, součást komplexnějšího výzkumu atd.)

2. Výzkumné otázky, hypotézy, očekávaná přidaná hodnota

3. Rešerše literatury (klíčová v dané problematice, kritika, aplikace v ČR)

4. Metody a zdroje dat (příp. modely, popis dat)

5. Výsledky (odhady, predikce atd.)

6. závěrečné poznámky včetně problemů, možných směrů dalšího výzkumu KOREFERÁT *

1) Nejsilnější, nejslabší stránky prezentace *

2) Kvalita výzkumu - Přehled a porozumění aktuální literatury k tématu - Přesná analýza tvrzení z teoretického a praktického hlediska - Je teoretický základ dostačující? *

3) Kritický komentář metod - diskuse použitelných a relevantních teorií - originální a kreativní myšlenky přítomné a evidentní - případné problémy s daty *

4) Navrhované kroky ke zlepšení práce/článku *

5) Ne/přítomnost interdisciplinárního pohledu, možnost rozšířit výzkum zahrnutím tohoto aspektu *

6) Ne/přítomnost jasných závěrů *

7) celkové zhodnocení - v případě koreferátu studenta: zkusit vyhodnotit prezentaci oproti předchozí prezentaci (+3,+2,+1,-1,-2,-3) - v případě koreferátu externisty: (+3,+2,+1,-1,-2,-3) ve srovnání s průměrnou kvalitou prací v institutu, v němž pracuju * Časový formát: cca. 40 min vlastní prezentace + cca. 10-20 minut koreferáty (1 či

2) + cca. 30 min diskuse

Anotace

Studenti v rámci doktorského semináře prezentují za účasti kolegů-studentů alespoň jednou během každého akademického roku po celou dobu svého studia výsledky svého doktorského výzkumu. Cílem je poskytnout podporu studentům v jejich vědecké práci v rámci disertačních prací, zabezpečit intenzivní interdisciplinární výměnu zkušeností v diskusi nad vlastními pracemi mezi přírodovědně, sociálněvědně, technicky i humanitně zaměřenými studenty, hledat společnou řeč, zasadit výsledky do kontextu teorií a metod vlastní vědecké disciplíny, rozšířit teoretické a metodologické spektrum, jakož i procvičit si moderaci a vedení vědecké prezentace.

Studenti postupně představují projekt a teze doktorské práce, diskutují zvolenou metodologii a teoretický rámec, seznamují s dílčími a závěrečnými výsledky. Diskuzi otevírá koreferát vypracovaný studentem s odlišnou specializací (environmetální vs. společenské vědy; teoretický vs. empirický výzkum apod.). Kurz tak studentům poskytuje kritickou zpětnou vazbu pro jednotlivé kroky jejich doktorského výzkumu a přípravy disertační práce.

Seminář probíhá interaktivní formou za aktivní účasti všech doktorských studentů oboru a školitelů.

Dále jsou součástí semináře pravidelné konzultace se školitelem.