Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do politické antropologie

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMA042

Sylabus

Normal 0 21 false false false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable

{mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

V prvních hodinách se zaměříme na jednotlivé směry politické antropologie tak, jak se vyvíjely do 60. let. V tomto období spočíval hlavní zájem antropologů v odhalování strukturálních faktorů řádu u společností bez centrální politické autority. Ačkoliv je pro antropologii v tomto období charakteristické formulování alternativních a lokálních mechanismů politického uspořádání, teoretická východiska jsou odlišná. V druhé části kurzu se budeme zabývat současnými tématy politické antropologie, které se objevují po přehodnocení pojetí moci v antropologii, většinou inspirovaného mysliteli mimo obor (zejm. Foucault) - to se do té doby omezovalo na její donucovací povahu. Tento obrat otevřel před antropologií zcela nové oblasti bádání a oživil v jednu chvíli skomírající subdisciplínu. V popředí zájmu už není politika jako taková (tzn. socio-politické struktury, jako jsou rodové linie nebo různé politické systémy jako náčelnictví a "big man?", ale političnost ve smyslu uplatnění moci za účelem dosažení obecních nebo i partikulárních cílů. V jistém ohledu je možné takto chápanou političnost vidět v každé lidské činnosti, v níž se aktéři o něco snaží: političnost je tak aspektem diskursivní i nediskurzivní intervence do společenského uspořádání.   1.     Paradigmata politické antropologie  

Povinná četba: 

Lewellen, Ted C. 2003. Political Anthropology: An Introduction. Westport, CT: Praeger Publisher (kap. 1, s. 1-14)

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 1, s. 9-17).     2.     Antropologie politických systémů: funkcionalismus vs. Proces  

Povinná četba: 

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 5, s. 69-80).

Leach, E. R. 1954. Political Systems of Highland Burma. Boston: Beacon Press (zejm. kap. 1, pp. 1-17 a kap. 6-7, pp. 197-226).

Gluckman, M. 1940. Analysis of a Social Situation in Modern Zululand. Bantu Studies, 14:1-30.  

Nepovinná četba:

Turner, V. 1957. The Politically Integrative Function of Ritual. In Schism and Continuity, Manchester University Press.

Sahlins, Marshall D. 1963. Poor man, rich man, big-man, chief: political types in Melanesia and Polynesia. Comparative Studies in Society and History, 5: 285-303.     3.     Autorita a vláda  

Povinná četba:

Weber, M. 1968. The Types of Legitimate Domination. In Economy and Society. New York: Bedminster, pp. 212-254.  

Nepovinná četba:

Agamben, G. 2005. The State of Exception as Paradigm of Government. In State of Exception.

Chicago: University of Chicago Press, pp. 1-31.     4.     Antropologie státu  

Povinná četba:

Lewellen, T.C. 2003. Political anthropology : an introduction, kap. 3 "The evolution of the State, s. 43-64.

Trouillot, M.-R. 2001. The Anthropology of the State in the Age of Globahzation. Current Anthropology 42, 1, s. 125-138.     5.     Politické rituály  

Povinná četba:

Abéles, Marc. 1988. Modern Political Ritual: Ethnography of an Inauguration and a Pilgrimage by President Mitterrand. Current Anthropology, 29 (3): 391-404.      6.     Dominance a rezistence  

Povinná četba:

Abu-Lughod, L. 1990. Romance of Resistance: Tracing Transformations of Power through Bedouin Women. American Ethnologist, 17(1): 41-55.  

Nepovinná četba:

Scott, J. 1990. Domination and the Art of Resistance. New Haven: Yale University Press, (kap. 6-7, s. 136-182).Povinná četba   7.     Post-strukturalismus a moc  

Povinná četba:

Foucault, M. 2001. Governmentality. In Power. Fabion, J. ed. New York: The New Press, pp. 201-222.  

Nepovinná četba:

Mitchell, T. 1990. Everyday Metaphors of Power. Theory and Society, 19(5): 545-577.

Wolf, E. R. 1990. Distinguished Lecture: Facing Power—Old Insights, New Questions. American Anthropologist, 92: 586-96.     8.     Kolonialismus, rasismus, nerovnost   

Povinná četba:

M’charek, A. 2013. Beyond Fact or Fiction: On the Materiality of Race. Cultural Anthropology 28 (3): 420-42. 

Peter Pels. 1997. The Anthropology of Colonialism: Culture, History, and the Emergence of Western Governmentality. Annu. Rev. Anthropol. 26:163–83.  

Nepovinná četba:

Fanon, F. 2012. Černá kůže, bílé masky. Tranzit.   9.     Násilí a politika (genocida, etnické čistky, symbolické násilí)  

Taussig, M. 2004. Culture of Terror – Space of Death: Roger Casemant’s Putumayo Report and the explanation of torture. In Violence in War and Peace. (kap. 2).

Bourdieu, P. 1994. Structures, Habitus, Power: Basis for a Theory of Symbolic Power. In Culture/Power/History. Dirks, N. B., et al. Princeton University Press, pp. 155-199.

Benjamin, W. 2007 Critique of Violence (Reflections). In On Violence, A Reader. B.B. Lawrence and A. Karim, eds. Durham: Duke University Press, s. 268-285.     10.   Teorie světových systémů  

Roseberry, W. 1988. Political economy. Annual Review of Anthropology, 17:161-185.

Asad, T. 1975. Two European Images of Non-European Rule. In Anthropology and the Colonial Encounter, Ithaca, pp. 71-100.    

Anotace

Hlavní náplní kurzu budou antropologické pohledy na politiku a moc. V prvních hodinách se zaměříme na jednotlivé směry politické antropologie tak, jak se vyvíjely do 60. let.

V tomto období spočíval hlavní zájem antropologů v odhalování strukturálních faktorů řádu u společností bez centrální politické autority. Ačkoliv je pro antropologii v tomto období charakteristické formulování alternativních a lokálních mechanismů politického uspořádání, teoretická východiska jsou odlišná.

Kurz proto rozlišuje několik paradigmat politické antropologie (od funkcionalistického k postmodernímu), což usnadňuje schématické rozlišení teorií a konceptů. V druhé části kurzu se budeme zabývat současnými tématy politické antropologie, které se objevují po přehodnocení pojetí moci v antropologii, většinou inspirovaného mysliteli mimo obor (zejm.

Foucault) - to se do té doby omezovalo na její donucovací povahu.