Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to political anthropology

Class at Faculty of Humanities |
YMA042

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Normal 0 21 false false false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable

{mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

V prvních hodinách se zaměříme na jednotlivé směry politické antropologie tak, jak se vyvíjely do 60. let. V tomto období spočíval hlavní zájem antropologů v odhalování strukturálních faktorů řádu u společností bez centrální politické autority. Ačkoliv je pro antropologii v tomto období charakteristické formulování alternativních a lokálních mechanismů politického uspořádání, teoretická východiska jsou odlišná. V druhé části kurzu se budeme zabývat současnými tématy politické antropologie, které se objevují po přehodnocení pojetí moci v antropologii, většinou inspirovaného mysliteli mimo obor (zejm. Foucault) - to se do té doby omezovalo na její donucovací povahu. Tento obrat otevřel před antropologií zcela nové oblasti bádání a oživil v jednu chvíli skomírající subdisciplínu. V popředí zájmu už není politika jako taková (tzn. socio-politické struktury, jako jsou rodové linie nebo různé politické systémy jako náčelnictví a "big man?", ale političnost ve smyslu uplatnění moci za účelem dosažení obecních nebo i partikulárních cílů. V jistém ohledu je možné takto chápanou političnost vidět v každé lidské činnosti, v níž se aktéři o něco snaží: političnost je tak aspektem diskursivní i nediskurzivní intervence do společenského uspořádání.   1.     Paradigmata politické antropologie  

Povinná četba: 

Lewellen, Ted C. 2003. Political Anthropology: An Introduction. Westport, CT: Praeger Publisher (kap. 1, s. 1-14)

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 1, s. 9-17).     2.     Antropologie politických systémů: funkcionalismus vs. Proces  

Povinná četba: 

Kurtz, D. K. 2001. Political Anthropology: Power and Paradigms. Westview Press (Kap. 5, s. 69-80).

Leach, E. R. 1954. Political Systems of Highland Burma. Boston: Beacon Press (zejm. kap. 1, pp. 1-17 a kap. 6-7, pp. 197-226).

Gluckman, M. 1940. Analysis of a Social Situation in Modern Zululand. Bantu Studies, 14:1-30.  

Nepovinná četba:

Turner, V. 1957. The Politically Integrative Function of Ritual. In Schism and Continuity, Manchester University Press.

Sahlins, Marshall D. 1963. Poor man, rich man, big-man, chief: political types in Melanesia and Polynesia. Comparative Studies in Society and History, 5: 285-303.     3.     Autorita a vláda  

Povinná četba:

Weber, M. 1968. The Types of Legitimate Domination. In Economy and Society. New York: Bedminster, pp. 212-254.  

Nepovinná četba:

Agamben, G. 2005. The State of Exception as Paradigm of Government. In State of Exception.

Chicago: University of Chicago Press, pp. 1-31.     4.     Antropologie státu  

Povinná četba:

Lewellen, T.C. 2003. Political anthropology : an introduction, kap. 3 "The evolution of the State, s. 43-64.

Trouillot, M.-R. 2001. The Anthropology of the State in the Age of Globahzation. Current Anthropology 42, 1, s. 125-138.     5.     Politické rituály  

Povinná četba:

Abéles, Marc. 1988. Modern Political Ritual: Ethnography of an Inauguration and a Pilgrimage by President Mitterrand. Current Anthropology, 29 (3): 391-404.      6.     Dominance a rezistence  

Povinná četba:

Abu-Lughod, L. 1990. Romance of Resistance: Tracing Transformations of Power through Bedouin Women. American Ethnologist, 17(1): 41-55.  

Nepovinná četba:

Scott, J. 1990. Domination and the Art of Resistance. New Haven: Yale University Press, (kap. 6-7, s. 136-182).Povinná četba   7.     Post-strukturalismus a moc  

Povinná četba:

Foucault, M. 2001. Governmentality. In Power. Fabion, J. ed. New York: The New Press, pp. 201-222.  

Nepovinná četba:

Mitchell, T. 1990. Everyday Metaphors of Power. Theory and Society, 19(5): 545-577.

Wolf, E. R. 1990. Distinguished Lecture: Facing Power—Old Insights, New Questions. American Anthropologist, 92: 586-96.     8.     Kolonialismus, rasismus, nerovnost   

Povinná četba:

M’charek, A. 2013. Beyond Fact or Fiction: On the Materiality of Race. Cultural Anthropology 28 (3): 420-42. 

Peter Pels. 1997. The Anthropology of Colonialism: Culture, History, and the Emergence of Western Governmentality. Annu. Rev. Anthropol. 26:163–83.  

Nepovinná četba:

Fanon, F. 2012. Černá kůže, bílé masky. Tranzit.   9.     Násilí a politika (genocida, etnické čistky, symbolické násilí)  

Taussig, M. 2004. Culture of Terror – Space of Death: Roger Casemant’s Putumayo Report and the explanation of torture. In Violence in War and Peace. (kap. 2).

Bourdieu, P. 1994. Structures, Habitus, Power: Basis for a Theory of Symbolic Power. In Culture/Power/History. Dirks, N. B., et al. Princeton University Press, pp. 155-199.

Benjamin, W. 2007 Critique of Violence (Reflections). In On Violence, A Reader. B.B. Lawrence and A. Karim, eds. Durham: Duke University Press, s. 268-285.     10.   Teorie světových systémů  

Roseberry, W. 1988. Political economy. Annual Review of Anthropology, 17:161-185.

Asad, T. 1975. Two European Images of Non-European Rule. In Anthropology and the Colonial Encounter, Ithaca, pp. 71-100.    

Annotation

The course will focus on anthropological approaches to politics and power. In the first part of the course students will be introduced to the field of political anthropology as it developed until the 1960´s.

The main focus was then on discovering the structural features of order in societies without central government. Although anthropologist find articulations for various alternative and local mechanisms of political ordering, their theoretical assumptions are different and D.

Kurtz distinguishes several paradigms of political anthropology (ranging from functionalist to postmodernist). The second part of the course will focus on current issues in political anthropology which appear with the reassessment of the concept of power.

New areas of research emerged: it is not politics (socio-political structures) but the political (power exercise as an aspect of human practice, individual or collective, goal attending or strategic) that revived ones disappearing sub-discipline.