SYLABUS 1. 1.10.2018
Představení kurzu, zadání úkolů na semestr. První kroky výzkumu: identifikace výzkumného problému, terénu („prostředí výzkumu“), aktérů, relevantní literatury; představení základních strategií vytváření dat
Povinná četba http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/16mlCRBLD67XtL4hlMMHdF7/ethnography-what-is-it-and-why-do-we-need-it
PLUS
Grygar, J., (2016): Děvušky a cigarety. Praha: SLON. 11-42 (Poděkování a První kapitola)
Doporučená četba
Nader, L. 2011. Ethnography as Theory. HAU 1 (1): 211 – 219 (https://www.haujournal.org/index.php/hau/article/view/hau1.1.008/9) 2. 15.10.2018
„Being there“ a etika výzkumu; jotting, fieldnotes (terénní poznámky) a research diary (terénní deník); počátek terénních pobytů
Povinná četba:
BOURGOIS, P. (2003): In search of respect: Selling crack in El Barrio. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press (s. 19 - 47)
Doporučená četba:
Bourgois, P., Schonberg, J., (2009): Righteous Dopefiend Los Angeles, CA: University of California Press 3. 29.10.2018
Pozorování (s různou mírou strukturovanosti) a možnosti jeho záznamu; „thick description“; dokumenty, mediální obsahy a jiné materiální stopy lidského jednání jako zdroj dat.
Povinná četba:
ABU LUGHOD, L., (1993): Veiled Sentiments: Honor and Poetry in Bedouin Society. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, str. 1- 33 (čast kapitoly Guest and Daughter)
Doporučená četba:
WACQUANT, L., (2004): Body and soul: Notebooks of an Apprentice boxer. New York: Oxford University Press, 4. 12.11.2018
Rozhovor (s různou mírou strukturovanosti); pomocné techniky při vedení rozhovorů (mentální mapy, využití fotografií, materiálních artefaktů apod.); možnosti záznamu rozhovorů a přepisu; dokumenty, mediální obsahy a jiné materiální stopy lidského jednání jako zdroj dat. Základní představení analytických postupů (obsahová, narativní, diskurzivní analýza; analýza rámců; grounded theory)
Povinná četba:
FONTANA, A., FREY, J., M. (2008): The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement. In: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln, eds.: Collecting and interpereting qualitative materials. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Str. 115 - 160. 5. 26.11.2018
Společná práce s podklady studujících, diskuse problémů a zkušeností k tématu vytváření terénních poznámek, záznamy z pozorování, rozhovovory atd. Prezentace studujících 6. 10.12.2018
Analýza I.: společná práce s podklady studujících - analýza přepisů rozhovorů, terénních poznámek, práce s dokumenty atd.
Povinná četba:
Konopásek, Z. (2005): Aby myšlení bylo dobře vidět: Nad novou verzí programu Atlas.ti. Biograf (37): 49 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=3706 7. 7.1.2019
Analýza II.: vizuální analýza, analýza dokumentů a materiálních artefaktů, webové stránky; photovoice.
This seminar is conceived in the form of "learning to research through research". Therefore, the main objective is to introduce major ethnographies through a detailed, focused and generative reading that allows linking epistemological ideas, analytic procedures and methodological strategies in the construction of an ethnography.
The reading should point to the main aspects of every ethnographic analysis: localisation, detailed description, reflexivity and comparison.