Charles Explorer logo
🇨🇿

Ekonomická antropologie

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMA09VSB0

Anotace

V první části kurzu se budeme zabývat sociální a kulturní dimenzí výroby, směny, půjčování a spotřeby. Na etnografických příkladech z celé řady oblastí a kontextů, od Madagaskaru, Kuby, Polynésie nebo sovětského Ruska budeme zkoumat hlavní přístupy antropologie k ekonomickému životu. To by nám mělo umožnit si položit i některé velké otázky, na něž jsou známé odpovědi hlavně z ekonomie. Usilují vždy lidé o maximalizaci zisků a akumulaci majetku? Jak lidé rozumí dluhu nebo jiným kulturním transferům? Slouží peníze k racionalizaci směny? Jak vzniká hodnota věcí? V další části zaostříme na diskuse o penězích, peněžních tocích a matériích a budeme se ptát na sociální význam peněz. A v další části bychom se měli podívat na to, co vidí antropologové, když se podívají za kouřovou clonu nesrozumitelných algoritmů, komplexních finančních operací nebo nekonečných derivací na finančních trzích nebo burzách.

Přednášku bude následovat seminář, který nám bude sloužit ke společnému čtení a detailnímu rozboru případových studií.