Charles Explorer logo
🇬🇧

Methods in Behavioural Research

Class at Faculty of Humanities |
YMA27VPLI

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1)     Analýza behaviorálních dat/Statistika 1 (Lenka Martinec Nováková) - Tabulace dat, typy proměnných, závislé a nezávislé proměnné, validita a reliabilita, rozdělení, míry střední hodnoty a variability, z-skóre, odlehlé hodnoty, grafy. (20.2.)

2)     Příprava výzkumného projektu - Volba tématu a definování problému. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum, další přístupy (pozorování, případové studie, srovnávací a fylogenetický přístup). Hlavní metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Formulace hypotéz. (Jitka Lindová) (27.2.)

3)     Zásady experimentální manipulace (Jitka Lindová) -Experimentální (mezisubjektový, vnitrosubjektový) design. Závislé, nezávislé proměnné. Kontrola rušivých proměnných. Jednostranně a oboustranně slepé experimenty (očekávání a placebo efekt). Kvazi-experiment. Příklady experimentů a testů. (6.3.)

4)     Výběr vzorku, data, prezentace (Jitka Lindová) - Typy výběrů. Znáhodnění a vyrovnání (matching) souboru. Kontrolní skupiny. Typy dat, způsoby sběru dat, záznam dat. Prezentace, publikace. (13.3.)

5)     Technika pozorování (Jitka Lindová) - Etogram: výběr položek, typy položek, definice, pilotní pozorování. Techniky záznamu chování (ad libitum, instantious, focal, one-zero). Systematické pozorování chování člověka. Shoda mezi pozorovateli. Měření času. Formuláře pro záznam dat. Záznamová media. Diktafon. Zápis dat do počítače, sortwarevé vybavení. Využití videozáznamu. Přístroje pro automatický záznam dat. (20.3.)

6)     Práce s literaturou a financování (Lucie Krejčová) - Financování výzkumu. Typy rešerší. Databáze odborné literatury. Práce s Web of Science databází. Citační index. Impakt faktor. Organizace vlastní knihovny, program Pro Cite, Reference Manager. Získávání literatury. Využití knihoven, Národní knihovna. Využití Internetu (27.3.)

7)     Statistika II Statistické modely (rozdíl lineární vs. nelineární), výběr vs. populace; jak zjistíme, nakolik model na data "sedí; odhad parametrů, standardní chyba, centrální limitní věta, konfidenční intervaly (3.4.)

8)     Statistika III (10.4.)

9)     Statistika IV - Bias v datech - jak jej odhalit a jak na něj vyzrát, rychlá orientace ve statistických testech podle počtu a typu závislých a nezávislých proměnných a zda splňují předpoklady parametrických testů, představení nejdůležitějších z nich. (17.4.)

10) Základy tvorby dotazníku a standardizované testy (Klára Bártová) - Osobnost: standardizované dotazníky, metody vytváření psychologických dotazníků a alternativní metody(24.4.)

11)

1.5.

12)

8.5.

13) Kvalitativní metody v psychologii I (Iva Poláčková Šolcová) - Rozhovor, kvalitativní analýza, etika. (15.5.)

14) Kvalitativní metody v psychologii II (Iva Poláčková Šolcová) - Rozhovor, kvalitativní analýza, etika (22.5.)       Doporučená Literatura Bures, J., Buresova, O., Huston, J. Techniques and Basic Experiments for the Study of Brain and Behavior. Elsevier Science Publishers B.V., Amsterdam, 1983 Ferjenčík J: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Portál, Praha,

2000. Berg, B. 2001 Qualitative research methods for the social sciences. Allyn and Bacon, Boston Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Portál, Praha,

2004. Lepš, J: Biostatistika. Jihočeská Univerzita, České Budějovice,

1996. Lehner, P.N: Handbook of ethological methods, Sec. Ed. Cambridge University Press, Cambridge,

1996. Martin, P., Bateson, P. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Portál, Praha,

2009. Shaugnessy, J.J., Zechmeister, E.B: Research methods in psychology, Sec. Ed. McGraw-Hill Publishing,

1990. Svoboda, M., Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha, 1999 Stamford, J.A. Monitoring Neuronal Activity - a practical approach. Oxford University Press, New York, 1992

Annotation

This course aims at introducing a variety of methods used in the behavioural research of animals and humans, carried out in laboratory settings as well as within fieldworks. The course is particularly intended for those students who are intending to write their thesis in behavioural research; as regards other students, the course might help them improve their understanding of research papers in this field.