Týden 1
Může být studium etnicity a nacionalismu sexy? Představení sylabu, uvedení do kursu, situovanost přednášející.
Četba na hodinu:
Kováč, 2001. Antropolog ako sociálny inžinier, Cargo 1,2/2001
Týden 2
Konstrukce etnicity jako antropologické kategorie - koloniální dědictví a post-koloniální kritika.
Četba na hodinu:
Bazin, J. 2002. Každému svého Bambaru, Cargo, 1,2/2002. Str. 6-33 / NEBO Kováč, M. 2001. Antropológ ako s
Týden 3
Klíčové debaty studia etnicity a nacionalismu – od předurčenosti k otevřenosti
Četba na hodinu:
Barth, F. 1969. Pathan Identity and its Maintenance . In: Barth, F. (ed): Ethnic Groups and Boudnaries. The Social Organization of Culture Difference. Long Grove: Waweland Press
Týden 4
Národ a nacionalismus - základní teoretické koncepty I.
Četba na hodinu:
Gellner, A. 1993. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal. S. 19 - 49
Týden 5
Národ a nacionalismus - základní teoretické koncepty II.
Četba na hodinu:
Anderson, B. 2008. Představy společenství. Praha: Karolinum. Úvod.
Týden 6 (5.11.2018)
Čtecí týden; studující mohou využít čas nejen k četbě, ale i ke konzultacím nejasných témat apod.
Týden 7
Historie, paměť a etnické/národní vědomí
Četba na hodinu (pozor, dva texty!):
Gay y Blasco, Paloma. 2001. "We don`t know our descent." How the Gitanos of Jarana Manage the Past. Journal of Royal Anthropological Institute. 7: 631-647
A
Stewart, Michael. 2004. Remembering without Commemoration: The Mnemonics and Politics of Holocaust Memories Among European Roma. Journal of Roy. Anthrop. Inst. 10: 561 - 582
Týden 8
Identitní politiky – case study Rwanda
Četba na hodinu:
Adamczyk, Ch. 2011. Today, I am no Mutwa anymore: facets of national unity discourse in present-day Rwanda. Social Anthropology 19 (2): 175 – 188
Týden 9
Idea sebeurčení: etnopolitické reprezentace; etnorevitalizace; hnut í domorodého obyvatelstva
Četba na hodinu:
Jetmarová, J. 2012. „Bolívie: země indigenního environmentalismu? Několik úvah nad paradoxy bolivijského politického projektu“. Český lid 99 (2): 187 – 2012
A
Cepek, M. 2012. Strange powers: Conservation, science, and transparency in an indigenous political project. Anthropology Today 28 (4): 14-17. Dostupné v Ebscohost po přihlášení.
Týden 10
Postkomunistická ekonomická transformace a síla etno-národních identifikací
Četba na hodinu:
Pickles, J. 2001. There are no Turks in Bulgaria. Violence, Ethnicity, and Economic Practice in the Border Regions and Muslim Communities of Post-Socialist Bulgaria. Max Planck Institute for Social Anthropology Working Paper No. 25.
Týden 11
Neonacionalismus a „etnonárodní“ konflikty
Četba na hodinu:
Laverie, E. (2010): Metody zastrašování. Biograf(51): 37 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=5102
Týden 12
Post-nacionální loajality: trans-nacionalismus, kosmopolitismus, národ jako síť
Četba na hodinu (pozor, dva texty!):
Bestor, T. C. 2011. How Sushi Went Global. In: Spradley, J.; McCurdy, D. W. Conformity and Conflict: Readings in Social Anthropology. 14th edition. Pearson. Pp 296 - 305.
A
Chan Kwok Shing. 2011. Traditionality and Hybridity: A Village Cuisine in Metropolitan Hong Kong. Visual Anthropology 24 (1/2): 171-188.
Týden 13
Prolínání nerovností: etnicita – třída – gender – věk; uzavření kurzu.
Četba na hodinu:
Bude doplněna
Východiskem kurzu je uchopení etnických skupin a národů jako nesamozřejmých, historicky podmíněných a konstruovaných entit, jejichž vznik i přetrvávání v čase přináší řadu otázek. Ukážeme si, jak souviselo ustavování kategorie „etnicity” s procesy etablovaní moderní antropologie.
Podíváme se na to, jak byla tato kategorie antropology konceptualizována; zaměříme se na výklad primordialismu a modernistických přístupů. Prostřednictvím uvedených konceptů přesuneme pozornost k tématu nacionalismu a k otázce vzniku zcela nové, moderní loajality – loajality k „národu“.
Abychom mohli porozumět celé řadě teoretických výkladových schémat, ale i jednání nejrůznějších aktérů, vypořádáme se s problematickým konceptem „identity“. Tyto diskuze budou východiskem pro výklad procesů vyjednávání etnické / národní „tradice“, „paměti“, „historie“ a pro promýšlení dalších témat (etnorevitalizační hnutí; etnický konflikt; neonacionalismus aj.).
Závěr kurzu věnujeme konceptům post-nacionálních forem loajalit - kosmopolitismu, transnacionalismu, de- nacionalizovanému občanství apod.