Předběžný program kurzu (může být po dohodě s účastníky upraven) 19. 2. Úvodní hodina 26. 2. Škola a národní stát – jazyk nebo tělo? (David Jelínek, David Pfann)
SHMIDT, Victoria. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. Brno: Masarykova univerzita, 2015 str. 11 – 26
ZAHRA, Tara. Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900–1948. Ithaca, London: Cornell University Press, 2008 str. 13 - 49 5. 3. Medicinalizace vzdělávání – případová studie (Kristýna Vacardová)
NOEL, Rebecca. “No wonder they are sick, and die of study”: European fears for the scholarly body and health in New England schools before Horace Mann, Paedagogica Historica, 54:1-2, 2018, str. 134-153 12. 3. Medicinalizace vzdělávání – pramenný text
KLIKA, Josef. Proč a kterak máme zdraví dítek šetřiti? Praha, 1872 (Zejména kapitoly I a III, z kapitoly II vyberte jednu z následujících částí: Mozek, Ústroje pohybu nebo Ústroje výživy) 19. 3. Vzdělání jako „civilizační mise“ (Michaela Vavřinová)
GIOMI, Fabio. Forging Habsburg Muslim girls: gender, education and empire in Bosnia and Herzegovina (1878–1918), History of Education, 44:3, 2015, str. 274-292 26. 3. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – případové studie (Anna Kojanová, Radek Holodňák)
TAMBOUKOU, Maria. Women, Education and the Self: A Foucauldian Perspective, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2003, str. 103 – 134
CLIFFORD, Geraldine J.. Those Good Gertrudes : A Social History of Women Teachers in America, Johns Hopkins University Press, 2014, str. 174 - 200 2. 4. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – pramenné texty (Natalie Phamová)
O povolání ženy k učitelství, Časopis učitelek, č. 1 a 2, 1886, str. 3 - 6 a 17 - 21
Různé listy ze školství dívčího, Škola a život, sešit 4 a 5, 1875, str. 118 - 126 a 146 - 157 9. 4. Pedagogika a přírodní vědy – evoluční teorie (Teraza Matušková)
STRALEY, Jessica. Of Beasts and Boys: Kingsley, Spencer, and the Theory of Recapitulation. Victorian Studies, 49(4), 2007, str. 583-609 16. 4. Pedagogika a přírodní vědy – frenologie (Barbora Pauli)
TOMLINSON, Stephen. Head Masters : Phrenology, Secular Education, and Nineteenth-Century Social Thought. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2005, str. 239 -264 23. 4. „Divoch“ jako „experimentální“ objekt pedagogické vědy (Josef Řičář)
SIMPSON, Murray K. From savage to citizen: education, colonialism and idiocy, British Journal of Sociology of Education, 28:5, 2007, str. 561-574 30. 4. Pedagogika jako věda
FUCHS, Eckhardt. Nature and Bildung: Pedagogical Naturalism in Nineteenth-Century Germany, in: The Moral Authority of Nature, (eds.) DASTON, Lorraine and VIDAL, Fernando. University of Chicago Press, 2003, str. 155 -181 7. 5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – případová studie
VERSTRAETE, Pieter & SODERFELD,Yva. Happiness disabled: sensory disabilities, happiness and the rise of educational expertise in the nineteenth century, Paedagogica Historica, 50:4, 2014, str. 479-493 21.5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – pramenné texty (Roman Sudkolák)
AMERLING, Karel. Vzájemnost žádoucí mezi učiteli, rodiči a lékaři. Beseda učitelská, č. 39. a č. 44. 1872, str. 457 – 460 a str. 519 -520
ZÁMEČNÍK, František. O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, č. 8, 9, 10, 11. 1872, str. 123, 232 – 239, 271 – 275, 313 – 318, 440 - 448
Během 19. století se škola stává jednou z důležitých institucí modernizujících se společností. Hlavním cílem kurzu proto bude seznámení se především se současným historickým bádáním, které se škole, školství nebo školským politikám věnuje. Zejména nás budou zajímat přístupy, které tematizují protínání dobových školských politik a praxí s nejrůznějšími dobovými ideologiemi, a které tak umožnují problematizovat vytváření mocenských vztahů ve společnostech 19. století.
Během kurzu proto budeme využívat nejrůznějších teoretických přístupů (gender studies, postkoloniální studia, dějiny tělesnosti, disability studies), z jejichž perspektivy budeme sledovat celou řadu témat spojených se školou (profesionalizace a feminizace školství, masové vzdělávání a budování národního státu, prolínání pedagogiky a přírodních věd, medicinalizace školství, vzdělání jako civilizační mise). Jednotlivá témata budou na kurzu představena buď konkrétními případovými studiemi, nebo se k nim budeme vztahovat pomocí primárních pramenů.