* Základní osnova kurzu:
1. Typy věd: nomotetické a idiografické. Metody, způsob poznání. Dvojí pojetí teorie (reflexní a předmětné). Pojetí teorie (paradigmatu) mentalistické, lingvistické a ontologické. Základní paradigmata: realistické, konstruktivistické a komunikativní.
2. Interdisciplinarita, multidisciplinarita, crossdisciplinarita, transdisciplinarita. Sciences, arts, humanities. Zásady metodologie a psaní vědeckých prací (praktická rekapitulace, diskuse).
3. Hlavní zásady studia odborných textů. Text, jeho struktura a kritické čtení. Abstrakt, anotace, recenze.
4. Metodika tvorby odborného textu. Náležitosti odborného textu. Formální úprava. Interpretace, parafráze, citace.
5. Formulace problému: výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza. Metodologie. Sociální a kulturní ekologie jako teoretický základ trvalé udržitelnosti. Hypotézy a jejich tvorba: operacionalizovatelnost a operacionalizace, testovatelnost a testování hypotézy.
6. Referenční (výkladový) rámec a výzkumná strategie.
7. Metodologie: přírodovědné a společenskovědní, „měkké a tvrdé“ metody. Otevřený výzkum a absence hypotézy.
8. Tvorba projektu I.
9. Tvorba projektu II.
10. Analýza vybrané diplomové práce I.
11. Analýza vybrané diplomové práce II.
12. Analýza vybrané diplomové práce III.
13. Shrnutí, vyhodnocení semestru, diskuse. Program: datum Program
01.10. Ivan Rynda Úvod děkanský den
15.
10. Ivan Rynda Formální náležitosti: téma, projekt (termíny)
22.
10. Bc. Miriam Vojtíšková Vyhledávání informačních zdrojů
29.
10. Ivan Rynda Koncepce vědeckého záměru a projekt DP
05.
11. Mgr. Magdaléna Šťovíčková-Jantulová, Ph.D. Případové studie
12.
11. Stávka za klima
19.
11. Ivan Rynda Bibligrafická a citační norma, formální pravidla
26.
11. Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D. Jak psát odborný text
03.
12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce I
10.
12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce II
17.
12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce III
07.
01. Ivan Rynda Diskuse / dotazy / reflexe * Povinná literatura: ČMEJRKOVÁ, Světla ‒ DANEŠ, František ‒ SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text.
1. vyd. Praha: Leda,
1999. 255 s. ISBN 80-85927-69-1. Diplomové práce: tři vybrané DP absolventů + vždy oba hodnotící posudky (k dispozici po vypracování vlastního posudku). GIBALDI, Joseph. MLA Handbook for Writers of Research Papers. 6th edition. New York: The Modern Language Association of America,
2003. 361 p. ISBN 87352-986-0. PUNCH, Keith F. Úspěšný návrh výzkumu.
1. vyd. Praha: Portál,
2008. 232 s. ISBN 978-80-7367-468-7. STRUNK, William, Jr. ‒ WHITE, Elwyn Brooks. The Elements of Style.
3. vyd. New York: Longman,
1999. 92 p. ISBN 0-02-418200-1. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.
1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-3. * Doporučená literatura: BALON, Jan. Reflexivní aktér v současných teoriích sociálního jednání. Časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace, 2003, vol. 7, no. 4, s. 59−94. ISSN 1210-0250. Knotková-Čapková, Blanka a kol. Stylistika, argumentace a akademické psaní: Praktická příručka pro práci v seminářích.
1. vyd. Praha: Katedra genderových studií, Fakulta humanitních studií UK v Praze,
2007. Nemá ISBN. KÖGLER, Hans, Herbert. Kritická hermeneutika subjektivity: Kulturální studia jako kritická sociální teorie. Časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace, 2003, vol. 7, no. 4, pp. 107−146. ISSN 1210-0250. WALLERSTEIN, Immanuel. Kam směřují sociální vědy: zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd.
1. vyd. Praha: SLON,
1998. 111 s. ISBN: 80-85850-65-6.
Předmět seznamuje se základní typologií věd a vědecké práce počínaje historickým vývojem a konče shrnutím požadavků na magisterskou diplomní práci obecně s přihlédnutím k vymezení hranic a specifik oboru. Předmět poskytuje znalosti nezbytné pro práci s odborným textem (zdroje, četba, tvorba).
Studenti se naučí vyhledávat a třídit data a zdroje, odbornému textu rozumět a pracovat s ním a tvořit jej podle zásad vědecké práce. Probírá podrobněji tematizaci problémů, kladení (výzkumných) otázek, kritické čtení textu, kritické myšlení, hledání témat diplomní (vědecké, výzkumné) práce.
Na příkladech starších obhájených diplomových prací katedry demonstruje výzkumný problém, konstrukci otázky a hypotézy, operacionalizovatelnost a operacionalizaci, testovatelnost a testování hypotézy, volbu metod a strategii výzkumu. Ve druhé polovině semináře volí student téma diplomové práce, tvoří vlastní projekt (v hlavních rysech závazný) diplomové práce na základě standardního formuláře katedry o 17 bodech a volí vedoucího práce.