Charles Explorer logo
🇬🇧

Nature, Environment and Society: A Biological Perspective

Class at Faculty of Humanities |
YME03P4ZX

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova:1) Krajina: některé její rysy aktuální pro následující výklad. Metafory krajiny jako paměťové struktury, textu, palimpsestu, génia loci. Rozdíl objekt vs. místo. Rozdíl dějů po vteřinách a     po tisíciletích (a historie všedního dne). Kultura/natura: nepřímá úměra nebo nezávislé principy? Redukce v popisu krajiny: zlo, ač nutné. Strukturu nelze nikdy poznat celou, tedy     ani diverzitu ne. Diverzita jako absolutní hodnota krajiny?2) Proč je zdejší diverzita právě taková? Mohla by být jiná? Struktura krajiny a kultury: tři příklady. Čechy, Střední Východ a Severní Korea.3) Čtyři konceptuální rámce jako kombinace časových a prostorových měřítek. Klasická geobotanika a postupné oslabování její nadvlády. Hermetismus biotop/vegetace, jak jemně    funguje a proč fungovat nemusí. Implikace I: bioindikace, klasifikace, rostlinná sociologie, syntaxonomie, lesnická typologie.4) Implikace II: reálné mapování, Natura 2000, její lesk a bída, potenciální mapování, regionalizace.5) Biogeografie: metafora neklidného srdce Evropy vs. metafora ostrova. Atlantický, periglaciální, alpidský a panonský „sloh“ nadregionální biodiverzity. Severojižní kvartérní     migrace, rozdíl Evropy od východu Asie a od severní Ameriky. Enigma (jiho)českého migračního stínu. Dva hlavní evropské biokoridory. Morava jako spojka, Čechy jako izolát.6) Paleobiologie. Metody a jejich úskalí. Pekelná a rajská tvář glaciálu.. Mezolit a neolitizace. Stepní otázka, primární bezlesí, kulturní krajina.7) Krize mladšího pravěku. Pětikolejný vývoj Česka. Etnická konsolidace: Čechy Čechům – komu že to vlastně? Středověká změna. Od baroka po kulturu hořčičných pohárů.8) Krajina XX. století: socialismus jako laciný výkladový prostředek? Postagrární zlom a zrození nové krajiny. Perspektiva: trvale udržitelná suburbie?9) Populační biologie. Periglaciální přežívání vs. migrace. Periodizace invazí. Refugia. Perkolace. Sukcese. Jak žít s nepůvodními druhy.10) Přírodní a nepřírodní biotopy. Principy ochrany těch i oněch.11) Průvodce po jednotlivých biotopech: podmínky, biota, interakce, problematika z pohledu komunální vs. ochranářské ekologie, příklady.12) Dtto.13) Výlet do těsného okolí fakulty: „uvidět krajinu“.Povinná literatura:CÍLEK, V., Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán,

2005.CHYTRÝ, M., KUČERA, T., KOČÍ, M. (eds.), Katalog biotopů České republiky. – Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR,

2001.<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0

Annotation

This course concerned with biodiversity issues focuses on introducing four autonomous conceptual frameworks for studying the character of biodiversity, and attempts to describe the transition from the theoretical approach towards the decision-making processes in present-day landscape management, specifically the issue of non-natural biotops treatment.