Charles Explorer logo
🇨🇿

Globální výchova

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YME04V2LX

Sylabus

Tématické okruhy:   globální výchova - hledání odpovědí na otázku: "Co je to globální výchova a jaké je její místo v současném vzdělávání?", cíle GV, dimenze globality, možnosti zavádění GV infúzí či integrací, úvod do systémového myšlení, ukázky aktivit, přehled literatury, konzultace.   pedagogická východiska - hledání odpovědí na otázku: "Proč je třeba měnit pohled na vzdělávání?", seznámení s výsledky nejnovějších výzkumů, vnější versus vnitřní motivace k učení, konstruktivismus, přehled zdrojů, konzultace.   pedagogické přístupy - hledání odpovědí na otázku: "Jak zajistit, aby vzdělávání bylo efektivnější?", zajištění bezpečného a podnětného prostředí pro učení, metody a formy aktivního učení, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovaná tematická výuka, zdroje informací (zejména na internetu), cíle vzdělávání, hodnocení a sebehodnocení, konzultace.   environmentální výchova, vzdělávání a osvěta - hledání odpovědí na otázku: "Jak zavádět EVVO do vzdělávání?", program "člověk a prostředí", možnosti zavádění EVVO do praxe škol, podpora zavádění EVVO ze strany státu, střediska EVVO a zdroje informací, konzultace.   lektorské dovednosti - hledání odpovědí na otázku: "Jak připravit kvalitní výukový program?", nastavení kritérií k hodnocení výukových programů, metody motivace, třífázový model učení  E-U-R (evokace - uvědomění - reflexe), hodnocení a evaluace, zpětná vazba, cílové skupiny, prostředí a pomůcky, konzultace.        

Doporučená literatura:

Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994

Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000

Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000

Fountain, S.: Místo na slunci - globální výchova pro děti 5 - 10 let. TEREZA a Arcadia, Praha 1994

Selby, D., Pasternak, M.: Globální výchova. PEC, Praha 1989

Činčera, J., Caha, M., Kulich, J.: Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Brontosaurus Praha 7, Praha 1996

Caha, M.: Systémy pro všední den. EVANS, Praha 1999

Činčera, J., Caha, M.: Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno 2005

Bičík, I. a kol.: Školní atlas dnešního světa. Nakladatelství Terra, Praha 2001 kolektiv autorů: Společný svět (Příručka globálního a rozvojového vzdělávání). Člověk v tísni - společnost při České televizi, o.p.s.(ISBN 80-903510-0-X), Praha 2004  kolektiv autorů: Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu (Sborník z projektu "Varianty - projekt interkulturního vzdělávání). Kritické myšlení o.s. v rámci projektu Varianty (Člověk v tísni o.p.s.), Praha 2005

Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha 1997

Valenta, J.: Učit se být. Agentura STROM & AISIS, Praha 2003

Nováčková, J.: Mýty ve vzdělávání. Spirála, Kroměříž 2003

Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2005 kolektiv: Učím s radostí. Zkušenosti - lekce - projekty. O.s. Kritické myšlení a Step by Step ČR v agentuře STROM, Praha 2003

Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tématická výuka - model. Spirála, Kroměříž 1995

Autorské publikace lektora:

Hruška, J.: Globální problémy jako program integrované tématické výuky.  Nakladatelství INFRA s.r.o. (edice KAFOMET - kat. číslo: OV 027.23, ISBN 80-902814-0-0), Třebíč 2004

Hruška, J.: Globální a environmentální výchova na pobytových akcích (Manuál nejen pro učitele). Ekocentrum PALETA, Pardubice 2005  

Anotace

Studenti si v rámci kursu osvojí znalosti týkající se globální výchovy, obsahu základních pedagogických pojmů a metod, základů systémového myšlení, spolupráce při řešení problémů , efektivní komunikace při vyjednávání a

řešení problémů a konfliktů, rozvoje komunikativních a diskusních dovedností, projektového vyučování a integrované tématické výuky atd.

Kurz probíhá blokově.