* Základní osnova kurzu: 1. Aplikace metody tvorby scénářů v krajinné ekologii (zdůvodnění tvorby map budoucnosti - scénářů; prognostika, futurologie, prognózy a scénáře [varovné scénáře]). 2. Vlastní postup při tvorbě scénáře možného vývoje konkrétního území či jevu (typy scénářů; analýza minulosti a popis současného stavu; určení hlavních sil vývoje; vymezení variant možné budoucnosti). 3. Vytváření vlastního scénáře pro odhad budoucího chování krajinného systému (vymezení kontextu, tj. předpokládaného vývoje „vnějšího světa“ (scenarios logic); vymezení témat (tématických okruhů); popis současného stavu; rozhodnutí o typu scénáře, v případě normativního scénáře - definice „očekávané“ budoucnosti; formulace scénáře/scénářů). 4. Prezentace a hodnocení jednotlivých scénářů (dodržení metodického postupu).
* Povinná literatura:
POTŮČEK, Martin (ed). Putování českou budoucností. 1. vyd. Praha: Gutenberg, 2003. 366 s. ISBN 80-86349-09-8.
POTŮČEK, Martin (ed). Jak jsme na tom. A co dál. Strategický audit České republiky. 1. vyd. Praha: CESES, SLON, 2005. 212 s. ISBN: 80-86429-45-8.
POTŮČEK, Martin (ed). Vize rozvoje České republiky do roku 2015. 1. vyd. Praha: Gutenberg, 2001. 245 s. ISBN: 80-86349-02-0.
Rynda, Ivan a kol. Scénáře pro Českou republiku. 1. vyd. Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj.České Budějovice: INPRESS, 1998. 59 s. ISBN nemá.
Schmidheiny, Stephan. Changing Course. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 1992. 448 p. ISBN: 9780262193184.
* Doporučená literatura:
AMARA, Roy. (1985): Hľadanie vymedzenia a hraníc výskumu budúcnosti. In Teoretické a metodologické problémy prognózovania (zborník prekladov). Prognostické informácie č. 4/1986. Bratislava: Výpočtové stredisko SAV, kabinet teórie vedy a prognóz, apríl 1985. ISBN nemá. s. 121-132.
Nováček, Pavel. Křižovatky budoucnosti. Směřování k udržitelnému rozvoji a globálnímu řízení. Praha: Nakladatelství G plus G, 1999. 281 s. ISBN 80-86103-27-7.
Zeman, Miloš. Varovná prognostika. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Horizont a. s., 1998. 200 s. ISBN 80-7012-095-9.
Jednosemestrální seminář pořádaný formou intenzivního blokového předmětu po čtyři a půl dne v učebně nejprve seznamuje studenty s různými metodami prognózování (aproximace, modelování, explorativní [deskriptivní] předvídání (what if) vs normativní předvídání (goal seeking) a jejich překlopení až po techniku tvorby scénářů pro lokální nebo regionální území, které by měly být základem pro strategické plánování oblasti. Výkladovým rámcem je uspokojení lidských a společenských potřeb s respektem k environmentálním limitům a s využitím potenciálu krajiny, tedy kontext udržitelného rozvoje s využitím dalších konceptualizací (DPSIR, SWOT aj.).