* Základní osnova kurzu:
1. Úvod: povaha kvalitativního výzkumu, historický kontext.
2. Kvalita a etika výzkumu.
3. Od teorie k empirii: tvorba výzkumného problému. Projekt výzkumu.
4. Typy pramenů - techniky sběru dat - konstrukce vzorku.
5. Principy analýzy dat, základní analytické přístupy.
6. Seminář: projekt výzkumu.
7. Reflexe aktérů: polostrukturovaný rozhovor, rámcová analýza, segmentace a kódování.
8. Biografický výzkum; Narativní rozhovor a narativní analýza.
9. Etnografický výzkum, multi-sited ethnography.
10. Práce s prameny hmotné a vizuální povahy.
11. Případová studie.
12. Konverzační a diskurzivní analýza, kritická diskurzivní analýza.
13. Seminář: od výzkumné otázky k volbě technik sběru dat a metod jejich analýzy. * Povinná literatura: BRYMAN, Alan. Social Research Methods. New York: Oxford University Press,
2012. ISBN
0199588058. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum,
2000. ISBN
8024601397. E_Úvod do společenskovědních metod. E-learningový kurs Společenskovědního modulu FHS UK. Dostupné z: . ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia,
1997. ISBN
8071981737. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012, ISBN
8026202198. PUNCH, Keith, F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008, ISBN
8073674688. * Doporučená literatura: KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: SLON,
2010. ISBN
8074190331. SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar,
2005. ISBN
8055109044. STRAUSS, Anselm, L. - CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce - Boskovice: Albert,
1999. ISBN 808583460X. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON,
2005. ISBN 8086429407,
9788086429403. ŠVAŘÍČEK, Roman - ŠEĎOVÁ, Klára et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál,
2007. ISBN
8073673134.
Cílem kursu je seznámit studenty s povahou kvalitativního výzkumu a představit jeho základní přístupy. První část kursu bude proto koncipována jako úvod do problematiky (od tvorby výzkumného problému přes strategie konstrukce vzorku, techniky sběru dat a analytické postupy), druhá část pak bude sledovat jednotlivé základní přístupy kvalitativního výzkumu (zaměří se na rozdílné způsoby tázání se v těchto přístupech a konkrétní postupy výzkumu).
Kurs bude sestávat z frontální výuky a seminární části, v níž budou studenti diskutovat předepsané texty a průběžně aplikovat dosažené znalosti na vybrané téma.