1) Periodizace Heideggerova díla – 3 etapy v rozvoji jeho myšlení (rané, střední a pozdní)
2) Jaké je pojetí jsoucího a pojetí pravdy podle Heideggerovy přednášky Věk obrazu světa? Co charakterizuje podle této přednášky výzkum? Má každá epocha dějin svůj obraz světa?
3) Proč je podle Heideggerova textu Novověká matematická přírodní věda hlavním charakterem novověké vědy, že je matematická? Jak se liší nauka o pohybu u Aristotela a Newtona? Jaký je matematický rozvrh u Galileova pokusu s volným pádem a jaký u Descartova cogito sum?
4) Co je podle Heideggerovy přednášky Otázka techniky technika techné, Gestell? V čem spočívá nebezpečí moderní techniky? Je zde možnost záchrany?
5) Co je podle Heideggerovy přednášky Věda a zamyšlení věda teorie, skutečnost? Jaký nenápadný věcný obsah se skrývá v bytnosti vědy?
6) Jaké je pojetí vědy v Bytí a čase (paragraf 3 a 69b)? Jak Heidegger vykládá pojmy, které jsou ústřední pro porozumění novověké vědě: základní pojmy, matematizaci a zpředmětnění?
7) Jaké jsou podle přednášky Původ uměleckého díla tři v evropské tradici převládající výklady jsoucna? Jaký je vztah mezi pouhou věcí, příručním prostředkem a uměleckým dílem? Jak se v uměleckém díle děje pravda? Čím se liší zhotovování od umění? Co je básnění a co je řeč?
8) Co je básnění a bydlení podle přednášky Básnicky bydlí člověk? Jak se liší tento výklad od výkladu v přednášce Budovat, bydlet, myslet?
9) Diltheyovo rozumění jako (znovu)prožívání, pravidla a hranice rozumění. Diltheyovo elementární a vyšší rozumění. Diltheyova hermeneutika, hermeneutický kruh
10) Diltheyova popisná a rozumějící psychologie
11) Diltheyova typologie světonázorů a metafyzických systémů
Obsahem kurzu bude představení Diltheyovy filosofie života, jeho zkoumání lidské zkušenosti, které výrazným způsobem ovlivnilo jak fenomenologii Husserla, tak filosofii raného Heideggera. Dále se kurz bude věnovat filosofii M.
Heideggera, kter á na Diltheyovu filosofii rozumění navazuje a současně ji výrazným způsobem