Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologické přístupy v genderových studiích

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMG108

Sylabus

T&eacute;matick&eacute; okruhy:1. Proč studovat metodologii a metody? Feministick&eacute; perspektivy. Představen&iacute; vyučuj&iacute;c&iacute;ho, studuj&iacute;c&iacute;ch, z&aacute;kladn&iacute;ch v&yacute;chodisek a koncepce kurzu. Zodpovězen&iacute; ot&aacute;zky: &bdquo;Proč studovat&nbsp;&nbsp; metodologii a metody?&ldquo; Povaha a c&iacute;le vědy. Povaha lidsk&eacute;ho pozn&aacute;n&iacute;. Metodologie vs. metody. Feminismus a vědeck&eacute; b&aacute;d&aacute;n&iacute; &ndash; prvn&iacute; přibl&iacute;žen&iacute;: v&yacute;zvy feministick&eacute; metodologii.2. Paradigmata - v&yacute;chodiska a implikace pro v&yacute;zkum. Z&aacute;klady přijat&eacute;ho a alternativn&iacute;ch paradigmat. Pozice jednotliv&yacute;ch paradigmat na vybran&eacute; praktick&eacute; ot&aacute;zky. Pohled na etablovanou&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp; vědu prizmatem feminismu: Je mainstreamov&aacute; věda v principu sexistick&aacute;?3. Feminismus a tradičn&iacute; dělen&iacute; na kvalitativn&iacute; a kvantitativn&iacute; v&yacute;zkum. Fale&scaron;n&aacute; dichotomiekvantitativn&iacute; vs. kvalitativn&iacute; v&yacute;zkum. Kvantifikace a matematika jako jazyk prost&yacute; kauzality.Omezen&aacute; použitelnost statistick&yacute;ch metod ve společensk&yacute;ch věd&aacute;ch.4. V&yacute;zkumy vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; z rozhovorů. Teoretick&aacute; v&yacute;chodiska a praktick&eacute; ot&aacute;zky spojen&eacute; s v&yacute;zkumy vych&aacute;zej&iacute;c&iacute;mi z rozhovorů. Využ&iacute;v&aacute;n&iacute; rozhovorů ve feministick&yacute;ch v&yacute;zkumech.5. Ter&eacute;nn&iacute; v&yacute;zkum. Teoretick&aacute; v&yacute;chodiska a praktick&eacute; ot&aacute;zky spojen&eacute; s ter&eacute;nn&iacute;mi v&yacute;zkumy. Využ&iacute;v&aacute;n&iacute; ter&eacute;nn&iacute;ch v&yacute;zkumů v r&aacute;mci feministick&yacute;ch b&aacute;d&aacute;n&iacute;. Shl&eacute;dnut&iacute; filmu &bdquo;Pov&iacute;dky&nbsp;&nbsp;&nbsp; z kuchyně&ldquo;.6. Dotazn&iacute;kov&aacute; &scaron;etřen&iacute;. Teoretick&aacute; v&yacute;chodiska a praktick&eacute; ot&aacute;zky spojen&eacute; s dotazn&iacute;kov&yacute;mi &scaron;etřen&iacute;mi. Využ&iacute;v&aacute;n&iacute; dotazn&iacute;kov&yacute;ch &scaron;etřen&iacute; ve feministick&yacute;ch v&yacute;zkumech.7. Experiment&aacute;ln&iacute; v&yacute;zkum. Teoretick&aacute; v&yacute;chodiska a praktick&eacute; ot&aacute;zky spojen&eacute; s experimenty. Využ&iacute;v&aacute;n&iacute; experimentů v r&aacute;mci feministick&yacute;ch b&aacute;d&aacute;n&iacute;.8. Obsahov&eacute; anal&yacute;zy a v&yacute;zkumy využ&iacute;vaj&iacute;c&iacute; existuj&iacute;c&iacute; materi&aacute;ly. Teoretick&aacute; v&yacute;chodiska a praktick&eacute; ot&aacute;zky spojen&eacute; s obsahov&yacute;mi anal&yacute;zami. Využ&iacute;v&aacute;n&iacute; obsahov&yacute;ch anal&yacute;z ve&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <span style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: &quot;TimesNewRomanPSMT&quot;,&quot;serif

Anotace

Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů.

Cílem kurzu je představit studentkám a studentům metodologii a metody využívané v sociálněvědním výzkumu, seznámit je s feministickými přístupy k jejich využívání a nabídnout jim možnost kritického zamyšlení nad dialogem mezi mainstreamovou vědou a feministickými alternativami. Kriticky budou diskutovány i některé standardní přístupy a dělení, jako např. kvalitativní vs. kvantitativní, pozitivismus vs. konstruktivismus, a jejich užitečnost pro společenské vědy.

Důraz bude kladen na kritické myšlení, reflexi a vlastní interpretaci dané problematiky.