POŽADAVKY NA ATESTACI
PREZENČNÍ STUDUJÍCÍ
- povinná účast na hodinách. Aktivní vstupy do diskusí. (10% známky)
- závěrečný test sestávající z 5 šířeji formulovaných otázek, které se budou vztahovat k prostudovaným textům, respektive probrané látce (30% známky), hodnotí BKČ
- závěrečný esej v rozsahu 5-6 NS (počet NS je uveden bez bibliografie; podrobnosti níže v sylabu), odevzdat elektronicky na terezka@gebbeth.cz) (40% známky) hodnotí TJK: Nejzazší termín pro odevzdání závěrečného eseje je 19.1.2020 (půlnoc)
- konspekt v rozsahu maximálně 1 NS (text Chandry Talpade Mohanty, Západníma očima, Under Western Eyes) - odevzdat VYTIŠTĚNÉ BKČ nejpozději na hodinu, kdy se bude text Mohanty probírat (10% známky), hodnotí BKČ
- ústní prezentace v délce 5-10 minut – genderově informovaný rozbor pohádky, nebo rozbor manipulativního textu; všímejte si paradigmatu, z něhož autor/ka vychází, co je hlavním argumentem textu a jaké kritice může text čelit a proč; (10% známky), hodnotí obě vyučující
KOMBINOVANÍ STUDUJÍCÍ
- povinná účast na hodinách. Aktivní vstupy do diskusí. (10% známky)
- závěrečný test sestávající z 5 šířeji formulovaných otázek, které se budou vztahovat k prostudovaným textům, respektive probrané látce (30% známky), hodnotí BKČ
- závěrečný esej v rozsahu 5-6 NS (počet NS je uveden bez bibliografie; podrobnosti níže v sylabu), odevzdat elektronicky na terezka@gebbeth.cz) (40% známky) hodnotí TJK: Nejzazší termín pro odevzdání závěrečného eseje je 19.1.2020 (půlnoc)
- konspekt v rozsahu maximálně 1 NS (text Chandry Talpade Mohanty, Západníma očima, Under Western Eyes) - (10% známky), hodnotí BKČ, odevzdat vytištěné na 4. bloku
- konspekt v rozsahu maximálně 1 NS z Annis Pratt, Kapitola 9 z knihy "Archetypal Patterns in Women's Fiction", hodnotí BKČ, odevzdat vytištěné na 3. bloku. Všímejte si zde paradigmatu, z něhož autorka vychází, co je hlavním argumentem textu a zhodnoťte na základě diskuzí a četby ze všech kurzů, jaké kritice může text čelit a proč, (5% známky)
- písemný rozbor (max. 1 NS) manipulativního textu či pohádky, (5% známky, hodnotí BKČ), odevzdat vytištěné při písemné závěrečné zkoušce (test)
HODNOCENÍ
K získání známky je třeba splnit VŠECHNY výše uvedené úkoly.
Hodnocení a zápis známek do SISu provádějí obě vyučující společně.
(zaokrouhleno nahoru) 100% - 90% - výborně 89% - 75% - velmi dobře 74% - 60% - dobře
Akademická integrita:
Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení.
Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku
Stylistika, Argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková, Havelková, 2007)
TEMATICKÉ OKRUHY (pořadí jednotlivých témat mohou být operativně přesunuta)
PREZENČNÍ STUDIUM 1) Úkol na 1. hodinu: 1) Přečíst úvodní kapitolu knihy Pam Morris Literatura a feminismus.
Téma hodiny: Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace. Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika. "Ženské" a feministické čtení (Pam Morris: Literatura a feminismus). Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení. Vnitřní a vnější zkoumání literatury podle Reného Welleka (Teorie literatury). Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie). Cesta od autora ke čtenáři podle R. Barthesa (text viz SIS).
Úkol na příští hodinu: 1) Prostudovat p říručku Stylistika, argumentace a akademické psaní. VĚNUJTE PEČLIVOU POZORNOST PROBLEMATICE PLAGIÁTORSTVÍ. Připravte si případné dotazy. 2) Přečíst esej R. Barthesa "Smrt autora" (probíraného na hodině). 2) Téma hodiny: 1) Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení - dokončení. 2) Stylistika odborného textu: jak psát konspekt; jak psát odborný esej. Akademické psaní: jak psát diplomovou práci a jak číst odborné texty.
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst text J. Fetterley: "Introduction on the politics of literature" (zaměřit se na teoretická východiska a argumenty textu, konkrétní příklady z literatury zde uváděné berte jen jako ilustrativní ukázky). 2) Přečíst text E. Showalter "Pokus o feministickou poetiku" z knihy Dívčí válka s ideologií 3) Téma hodiny: 1) Stylistika odborného textu - pokračování: Co je to plagiátorství (plagiátství). Základy řečnického projevu; strukturovaná diskuse. Genderová perspektiva textu a ústního projevu. Interpelace a manipulace. 2) "Ženské čtení" - političnost literatury dle Fetterley. 3) "Ženské psaní" - periodizace psaní žen podle E. Showalter.
Úkol na příští hodinu: Připravit si ústní prezentaci - analýza vybraného manipulativního textu. 4) Téma hodiny: 1) Ženské čtení, ženské psaní, feministické čtení a psaní - dokončení. 2) Studentské prezentace a diskuse nad nimi (bude případně pokračovat v následujících hodinách).
Úkol na příští hodinu: Přečíst texty Annis Pratt - 9. kapitola a Úvod. 5) Téma hodiny: Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp (Annis Pratt: Archetypal patterns of women's fiction).
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst povídku Sunday in the Park a zamyslet se nad jejím genderovým rozborem. 2) Přečíst text "Třetí povídka" z Démonových povídek. 6) Téma hodiny: Praktické cvičení: genderově citlivý rozbor povídek Sunday in the Park a "Třetí povídky" z Démonových povídek, případně dalších textů/vizuálních materiálů.
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst - Susan Lanser: "Toward a Feminist Narratology". 2) Přečíst - Soňa Nováková: "Gender a narativní strategie. Britské spisovatelky indického původu". 7) Téma hodiny: 1) Feministická naratologie (Susan Lanser, Soňa Nováková). 2) Praktické cvičení.
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst text Cixous "Smích Medúzy". 2) Přečíst text Luce Irigaray "The Sex Which is not One". 8) Téma hodiny: Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray, J. Kristeva).
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst Ch. T. Mohanty: "Západníma očima" ("Under Western Eyes", obě části), v ČJ in, Oates-Indruchová: Ženská literární tradice a hledání identit. 2) Přečíst povídku od Mahášvety Debí "Draupadí". 9) Téma hodiny: Postkoloniální feministická literární kritika - autorky asijského původu,(Mohanty: "Under Western Eyes"; představení některých konceptů G. Ch. Spivak). Rozbor povídky Draupadí.
Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst vybranou kapitolu z bell hooks "Where We Stand: Class Matters". 2) Přečíst text z antologie černošské feministické literární kritiky, ed. K. Kovalová (A. Walker - Hledáme zahrady svých matek). 3) Přečíst úryvky z knihy Middlesex/Hermafrodit od G. Eugenidese, viz SIS, a připravit si odpovědi na otázky zadané ke knize G. Eugenides Hermafrodit (viz SIS) 10) Téma hodiny: 1) Postkoloniální feministická literární kritika - afroamerický diskurs (bell hooks - "Where We Stand: Class Matters" a text z antologie editované K. Kovalovou, A. Walker - Hledáme zahrady svých matek). 2) Queer čtení.
Úkol k testu: Přečíst druhou část knihy Pam Morris Literatura a feminismus od
povinný kurz pro 1. ročník magisterského studia genderu STARÉ AKREDITACE platného do akad. roku 2019/2020 (zápis není povolen)