Podmínky atestace dodržení docházky (pokud se z vážných důvodů nemůžete dostavit, omluvte se prostřednictvím e-mailu, prosím) přečtení povinné literatury aktivní účast v diskuzích vypracování zadaných úkolů (3 písemné úlohy a absolvování Kurzu informační gramotnosti – hodnocení každého činí 25 % výsledné známky)
Obsah kurzu 1. blok (22. února)Feministické poznávání, hlavní zásady při sestavování feministického výzkumu a diplomového projektu
Co je feministické poznávanie: jeho motivace, zásady a nároky. Feministická epistemologie. Konstruktivizmus, antifundacionalizmus a pluralizmus a jejich důsledky pro výzkumnou práci. Co je metodické zkoumání.Skupinová diskuze: Jaké jsou znaky dobrého feministického výskumu?
Povinná literaturaSears, A., & Cairns, J. (2015). A good book, in theory : making sense through theoretical inquiry (3rd ed.). Toronto: University of Toronto Press. Chapter 2: Theory matters, pp. 25 – 52.
Zadání úkolu na další blok1. písemná úloha: Co chci zkoumat? (25 % hodnocení, termín odevzdání 10. března, rozsah 300–350 slov)Pokuste se charakterizovat výzkumné téma/problém, kterému byste se chtěl/a věnovat ve své diplomové práci. Vysvětlete, co vás vedlo k jeho volbě, opřete se o základní teoretická východiska (získaná v průběhu studia); objasněte způsob, jakým byste mohl/a dané téma zkoumat. Charakterizujte výzkumné cíle a pokuste se formulovat základní výzkumné otázky. 2. blok (15. března)Od nápadu k tématu výzkumu, výzkumným cílům a výzkumné otázceVýzkumné téma a její inter/disciplinární ukotvení. Formulování výzkumných cílů a výzkumné otázky.Skupinová diskuze na základě písemného úkolu: Co chci zkoumat?
Povinná literaturaPunch, K. F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu (2 ed.). Praha: Portál. Kapitola 3: Obecné schéma pro přípravu návrhů výzkumu, s. 35 – 50.
Zadání úkolu: absolvování Kurzu informační gramotnosti – jak vyhledávat a kriticky hodnotit online zdroje (do 11. dubna). Bližší informace naleznete v souboru, vloženém do SIS. 3. blok (12. dubna)Teorie a literaturaTeoretické ukotvení výzkumné otázky. Stav aktuálního vědění, přehlad literatury: k čemu slouží, jak je provázaná z výzkumnou otázkou a s analytickou částí práce. Vyhledávání literatury (online, offline). Kritické zhodnocení nalezené literatury. Výhody a nevýhody práce s elektronickými zdroji. Citační software.
Povinná literaturaEco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci (I. Seidl, Trans.). Praha: Votobia. Kapitola III: Vyhledávání bibliografických podkladů, s. 71 – 142. 4. blok (10. května)Psaní argumentováníPsaní znamená přemýšlení. Základní charakteristiky dobrého akademického textu. Argumentování a ověřitelnost tvrzení. Genderově vyvážený jazyk. Různé praktické metody akademického psaní. Publikování. Zodpovědnost feministické výzkumnice.
Povinná literaturaHunt, L. (2010). How Writing Leads to Thinking (And not the other way around). Perspectives on History, (February). Dotupné na: http://www.historians.org/perspectives/issues/2010/1002/1002art1.cfm
Skupinová diskuze na základě písemného úkolu: reflexe dosavadní praxe akademického psaní
Zadání písemného úkolu: Vypracujte projekt diplomové práce. Projekt by měl obsahovat krátkou anotaci, výzkumné cíle a otázky, design vzorku, návrh výzkumných metod a základní literaturu.
Tematické okruhy diplomních prací u vyučujících KGS
(v abecedním pořadí)
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. 1. Výzkum publik televizních seriálů se zaměřením na kategorii gender (případně v kombinaci s dalšími kategoriemi sociální stratifikace, například třídou, etnicitou apod.) 2. Výzkum publik, produktů a autorů/ek tzv. fan fikce, případně některé její odnože, jako je slash fikce apod. 3. Výzkum publik seriálů či filmů žánru fantasy (s přesahem do žánru postapo), především upírských, vlkodlačích a zombie se zaměřením na kategorii gender; stejně tak je možné provádět výzkum samotných produktů, tedy obsahovou analýzu seriálů či filmů pomocí kvalitativních výzkumných metod, případně kombinaci těchto výzkumů. 4. Mýtus romantické lásky – výzkum filmů a seriálů či jejich publik se zaměřením na kategorii gender a ne/heteronormativitu. Romantická láska je v tomto případě nazírána jako sociální konstrukt. 5. Sebeprezentace dívek/žen a chlapců/mužů na sociálních sítích, sebeprezentace diváctví (natáčení sledování vybraných seriálových a filmových scén a jejich vystavování na internetu). 6. Populární kultura a její produkce, především pak televizní produkce – etnografický výzkum produkčního prostředí mediálních organizací. 7. Dospívání a role médií v rámci genderové socializace. Výzkum spolu/účinků médií při dospívání dívek a chlapců, především pak při jejich spolu/utváření představ o partnerském a sexuálním životě. 8. Incest a jeho zpodobnění v televizní či filmové produkci. 9. Emocionalita publika, emoce v médiích se zaměřením na kategorii gender. Výzkum publika či mediálních obsahů, případně jejich kombinace. 10. Fat studies: prezentace tloušťky v médiích, tlustí lidé jako identifikační vzory – výzkum publika.
Metodologie výzkumu: kvalitativní výzkum publika, etnografický výzkum (rozhovory, skupinové rozhovory, focus groups, zúčastněné pozorování, experimenty), obsahové analýzy s využitím kvalitativních výzkumných metod (diskurzivní analýza, vizuální analýza apod.)
Petra Ezzeddine, Ph.D.
Témata: 1) Reflexe genderu v migraci 2) Transnacionální konstrukce mateřství/otcovství 2) Genderové geografie moci /změny genderové moci v procesu migrace/ 3) Pomocnice v domácnosti /zejména chůvy, au pair, pečovateky o staré a nemocné, uklízečky/ a globalizace praktik a sítí péče 4) Ženy na globálním trhu práce / např.etnograficý výzkum thajských masérek v ČR, českých pečovatelek v Rakousku, vietnamských pedikérek atd./ 5) Etnografický výzkum mateřství /např. komodifikace mateřství a dětství skrze hračky a dárky, alternativní typy praktik péče o děti, mateřských center a předporodních kurzů atd./ 6./ Etnografický výzkum sociálních nerovností v dětském prostředí
/školní etnografie dětí ciziců a romských dětí/ 7./ Ženy a materiální kultura / např. robotifikace domácnosti, konzumní strategie atd./
Teoretické zaměření: feministická antropologie, reflexivní antropologie
Metodologie výzkumu: preferuji etnografický výzkum /dlouhodobé zúčastněné pozorování /, life story research/ biografická a narativní interview/ a metodu material culture /analýzy materiální kultury/.
Jaroslava Hasmanová Marhánková
Ovdovění jako genderovaná zkušenost – dopad ovdovění na životy mužů ve stáří
Genderová dimenze výše penzí v ČR – analýza současné situace, jejich příčin a možných řešení
Společenské proměny vnímání sexuality ve stáří
Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová 1) Genderová analýza a/nebo kritická diskurzivní analýza vybraného textu, resp. literárního díla
- je literatura prostředkem utváření identity jednotlivce a/nebo kolektivní identity? 2) Feministická literární teorie v kontextu literární(ch) kritik(y) a literárních směrů
- jaké interpretace různé literární směry nabízejí?; jaká různá pojetí literatury a interpretace existují ve feministických literárních teoriích? 3) Konstrukce genderové identity v jazyce/textu
- jak je jazyk genderován?; jaké identity ne/dovoluje utvářet?; je toto pojetí jazyka reflektováno v literárních dílech?; jak se tato reflexe projevuje?
<
A preparatory seminar for the master's thesis writing process.