2017/2018
Postkoloniální studia z pohledu genderové analýzy - rámcový sylabus (hlavní témata):
K pozornosti doporučujeme číslo2/2017 časopisu Gender a výzkum věnované oblasti postkoloniálních studií s titulem Postkoloniální a dekoloniální myšlení ve feminismu. http://www.genderonline.cz/cs/issue/current http://www.genderonline.cz/uploads/3b62a09c9606422e03280db4970704426fcd4bab_gender-2-2017.pdf
Další doporučenou četbou je první česká monografie věnovaná postkoloniálním studiím: Ondřej Horký-Hlucháň, Tomáš Profant a kol. 2015. Mimo Sever a Jih. Rozumět globálním nerovnostem a rozmanitosti. Praha: Ústav Mezinárodních vztahů.
KOMBINOVANÁ FORMA (vyučující Doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková, Ph.D., a Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D.)
Atestace za kurz je z důvodu korony změněna následovně: 25% známky zpracovaná četba pro BKČ za 3. blok (deadline 30.5., případně průběh června) 25% známky kritická reflexe dokumentárního snímku pro TJK za 4. blok (deadline 30.6.) 50% známky závěrečná práce pro TJK, deadline 1.9. (součástí známky je odevzdaný abstrakt práce, 200 slov, deadline 30.5.)
ONLINE VÝUKA - ZMĚNY V SYLABU A INSTRUKCE BAREVNĚ:
Závěrečná akademická esej: v rozsahu 4 NS (počet stran je uveden bez bibliografie): analýza vybraného artefaktu/výstavy/filmu/obrazu/reprezentace/literárního díla apod. z hlediska průniku genderové a postkoloniální analýzy. Termín odevzdání emailem we wordovém souboru na terezka@gebbeth.cz dne 1.9. 2020. Součásní závěrečné práce je abstrakt závěrečné práce v rozsahu 200 slov, prosím ke zpětné vazbě zaslat tamtéž do 30.5. 2020
V seznamu soborů naleznete zpracovaná shrnutí stěžejních argumentů předepsané četby s "předponou" ONLINE VÝUKA jak k setkání č. 2, tak částečně k uskutečněnému setkání č. 1, viz email z 27.3.
Ke kritické reflexi za 4. blok. Na tomto linku https://www.youtube.com/watch?v=oRL6bmWPEJE prosím zhlédněte dokumentární film Ticket to Paradise, jež tematizuje manželství dánským mužů s thajskými ženami /mimo jiné/. Ve své reflexi v maximálním rozsahu 500 slov prosím diskutujte následující: Jaké intersekce mezi teoriemi postkoloniálních studií a feministickými teoriemi nalézáte v tomto dokumentu? Jak, pokud vůbec, slouží tyto teorie k tomu, aby podtrhly téma filmu? Jaká sdělení podle Vás film přináší? A především, jaké reprezentace maskulinity nám film předkládá a proč a jaké to má důsledky pro vnímání (západní) maskulinity a (východní) femininity? Své reflexe mi prosím zašlete emailem do 30.6. Děkuji.
Doporučená videa ke shlédnutí, 1 a 2. blok:
Dovoluji si doporučit ke zhlédnutí rozhovor s Edwardem Saidem zde, který perfektně ilustruje dopady orientalistického diskurzu na dnešní svět a mezinárodní politiku. https://www.youtube.com/watch?v=fVC8EYd_Z_g
K Saidově tématu a kulturní produkci (a potažmo vašim závěrečným esejům) se vztahuje i toto video: https://www.youtube.com/watch?v=ddCJPtcxEwo
A závěrem doporučuji dnes již legendární TED TALK Chimamandy Ngozi Adichie, nigerijsko-americké spisovatelky a feminstky (její knihy i tento Ted Talk jsou přeloženy do češtiny), o nebezpečí jednolitého narativu a slepoty vůči diverzitě: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg
Tato videa by vám měla usnadnit studium a pomoci vám lépe se zorientovat v základních tezích postkoloniálních studií a potřeby kritiky, kterou tato disciplína přináší. 1. Úvod do postkoloniálních studií: různé koncepty pojmu, stručný nástin vývoje oboru, intersekcionalita s genderovými studii. Orient jako konstrukt a orientalismus jako diskurs podle E. Saida. Nad historickou mapou koloniálního světa. Stručný nástin historie kolonialismu. Pojmy kolonialismus, neokolonialismus, imperialismus v různých kontextech. Kolonialismus jako paternalistický diskurs (R. Kipling - báseň Břímě bílého muže).
Úkol na druhé setkání: Přečíst texty E. Saida, F. Fukuyamy a S. Huntingtona. 2. Globalistické koncepty Huntingtona a Fukuyamy (konzervativní a neoliberalistický přístup) a jejich postkoloniální kritika (E. Said). Feministická a postkoloniální kritika: Reprezentace minorit, kritika kulturního imperialismu (G. C. Spivak, srv. s Ch. T. Mohanty - text z 1. semestru kurzu Stylistika).
Úkol na třetí setkání: Přečíst texty P. Chatterjeeho, S. M. Okin a M. C. Nussbaum (2 texty). 3. Postkoloniální identity v kontextu modernismu a nacionalismu (Partha Čatterdží (Chaterjee) na příkladu Indie. Modernismus jako multikulturní fenomén: pluralita modernit, jazyk jako politikum post/koloniálních diskursů. Feminismus a multikulturalismus - průniky a konfrontace (Okin). Patriotismus, kosmopolitanismus, kulturní relativismus, universalismus a jejich různé interpretace. Téma hledání kritérií diskriminace: Martha.C. Nussbaum a koncept funkčních schopností.
Úkol na 4. setkání: Přečíst texty H. Bhabhy a R. Braidotti. 4. Kulturní identita jako hraniční, "mezi" (in-between): Homi Bhabha. Téma nacionalismu a patriotismu z pohledu fluidních identit (Bhabha, srv. s Nussbaum). Různé aspekty identit a posthumanistická studia (kulturní, genderová, živočišného druhu aj.). Koncept nomádských identit: Rosi Braidotti. Postkoloniální studia v amerických kontextech.
This course focuses on analysing
1. the subject-object relation from the perspective of post-colonial and gender studies meeting points (such as the objectification of the "Oriental" and "feminity", the projected otherness of the subject into the image of the object);
2. universalism and cultural relativism: can universalism also bring equal conceptions, or is cultural relativism the only alternative to the discourse of power?;
3. feminist conceptions in the framework of postcolonial studies;
4. the politics of location and the post/colonial situation context related not only to the "Third" world but also to the "Second" World.