PROGRAM KURZU
Genderová socializace, socializace ve škole a v rodině
Představení obsahu a podmínek kurzu, diskuse se studujícími o očekávání
Zmapování osobních zkušeností se školním vzděláváním
Socializace a genderová socializace, genderová socializace jako součást celkového procesu socializace, cíle socializace z hlediska jedince a z hlediska společnosti, sociální učení jako hlavní mechanismus socializace
Základní koncepty psychologického pojetí socializace - zrání a vývoj, identita, sebepoznání a sebepojetí, mentální reprezentace světa
Specifika socializace a genderová socializace v rodině a ve škole, rodinné a školní mody socializace (primární vs. sekundární, individualizace vs. kolektivizace, osobní vs. neosobní atd.), význam genderové socializace v rámci rodinné a školní socializace
Historie a současnost českého školství, vzdělávání žen
Školský systém v ČR - tradice a aktuální reformy
Historie vzdělávacího systému z genderového hlediska
Vzdělávání žen
Fyzický prostor školy
Prostor školy z genderového hlediska
Umístění školy v lokalitě, vnitřní uspořádání budovy, vybavení chodeb a učeben
Genderovanost fyzických struktur - vliv na aktivity
Kurikulum, učebnice
Kurikulární dokumenty z genderového hlediska - gender v obsahu a ve formě
"Genderovanost" školních předmětů
Genderovanost školních aktivit
Genderové zatíížení učebnic: učivo, příklady, ilustrace, jazyk
Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci
Feminizace učitelství: historické a individuální příčiny, dopady na prestiž učitelství, dopady na vnímání učitelství učiteli/kami
Demografická specifika učitelství, životní styl učitelek a učitelů v porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými skupinami mužů a žen
Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic
Skleněný strop a skleněný výtah
Atmosféra v pedagogických kolektivech, řízení pedagogických sborů
Osobní pojetí učitelství, styl výuky, profesní identita, spokojenost a vyhoření
Žákovské skupiny
Vrstevnické skupiny ve škole
Postavení, vztahy a komunikace mezi dívkami a chlapci ve školních kolektivech různého věku - vyjednávání maskulinity a femininity
Genderově motivované obtěžování
Pedagogická komunikace a hodnocení
Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími
Frekvence a obsah komunikace mezi vyučujícími a žáky a žákyněmi
Žákovská pojetí učitelek-žen a učitelek-mužů
Školní výkony a výsledky dívek a chlapců
Odlišné sebepoznání a sebepojetí dívek a chlapců jako výsledek školního vzdělávání
Vzdělávací dráhy dívek a chlapců
Typické vzdělávací trajektorie dívek a chlapců
Volba povolání
Genderová segregace studijních oborů a její provázanost s genderovou segregací trhu práce
Širší prostředí škol z genderového hlediska
Škola a rodiče
Škola a zřizovatelé škol
Škola a komunita
Škola a další instituce
Genderová rovnost ve škole
Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy
Školská politika rovných příležitostí žen a mužů
Politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí
Aktivity na podporu genderové rovnosti
Aktivity MŠMT a zřizovatelů škol v prosazování genderové rovnosti ve školství
Aktivity neziskových organizací v prosazování genderové rovnosti ve školství
VYBRANÁ LITERATURA (DALŠÍ BUDE NABÍZENA V PRŮBĚHU KURZU)
Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press. Báhenská, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Slon/Libri.Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.Epstein, D.; Elwood, J.; Hey, V.; Maw, J. (Eds.) (1998). Failing Boys? Issues in Gender and Achievement. Buckingham: Open University Press. Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press. Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer. Jarkovská, L. (2007). Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell. Ozga, J. (ed.) (1998). Women in Educational Management. London: Open University Press.Priority a postupy MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužůPaetcher, C. (2000). Changing School Subjects: Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open Universtiy Press. Pavlík, P. (ed.) (2006). Stínová zpráva. Praha: Otevřená společnost.Smetáčková, I. (2007). Genderové aspekty vztahu mezi školou a rodinou: setkávání učitelů s matkami a učitelek s otci. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Smetáčková, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.Valdrová, J. ? Smetáčková, I. ? Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In. Ročenka katedry / centra genderových studií. Praha: FHS UK.
Cílem kurzu je představit genderovou perspektivu vůči školnímu vzdělávání a úlohu školy v genderové socializaci. Studentky a studenti se seznámí s genderovým rozměrem v jednotlivých oblastech školního života tak, aby rozuměli strukturálním omezením prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání.
V rámci semináře budou diskutována různá pojetí genderové rovnosti, a to v kontextu jednotlivých pedagogických přístupů a aktuálních podmínek českého školství.