Charles Explorer logo
🇨🇿

Gender a školství

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMG131

Sylabus

PROGRAM KURZU 

Genderová socializace, socializace ve škole a v rodině

Představení obsahu a podmínek kurzu, diskuse se studujícími o očekávání

Zmapování osobních zkušeností se školním vzděláváním

Socializace a genderová socializace, genderová socializace jako součást celkového procesu socializace, cíle socializace z hlediska jedince a z hlediska společnosti, sociální učení jako hlavní mechanismus socializace

Základní koncepty psychologického pojetí socializace - zrání a vývoj, identita, sebepoznání a sebepojetí, mentální reprezentace světa

Specifika socializace a genderová socializace v rodině a ve škole, rodinné a školní mody socializace (primární vs. sekundární, individualizace vs. kolektivizace, osobní vs. neosobní atd.), význam genderové socializace v rámci rodinné a školní socializace

Historie a současnost českého školství, vzdělávání žen

Školský systém v ČR - tradice a aktuální reformy

Historie vzdělávacího systému z genderového hlediska

Vzdělávání žen

Fyzický prostor školy

Prostor školy z genderového hlediska

Umístění školy v lokalitě, vnitřní uspořádání budovy, vybavení chodeb a učeben

Genderovanost fyzických struktur - vliv na aktivity

 Kurikulum, učebnice

Kurikulární dokumenty z genderového hlediska - gender v obsahu a ve formě

"Genderovanost" školních předmětů

Genderovanost školních aktivit

Genderové zatíížení učebnic: učivo, příklady, ilustrace, jazyk

Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci

Feminizace učitelství: historické a individuální příčiny, dopady na prestiž učitelství, dopady na vnímání učitelství učiteli/kami

Demografická specifika učitelství, životní styl učitelek a učitelů v porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými skupinami mužů a žen

Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic

Skleněný strop a skleněný výtah

Atmosféra v pedagogických kolektivech, řízení pedagogických sborů

Osobní pojetí učitelství, styl výuky, profesní identita, spokojenost a vyhoření

Žákovské skupiny

Vrstevnické skupiny ve škole

Postavení, vztahy a komunikace mezi dívkami a chlapci ve školních kolektivech různého věku - vyjednávání maskulinity a femininity

Genderově motivované obtěžování

Pedagogická komunikace a hodnocení

Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími

Frekvence a obsah komunikace mezi vyučujícími a žáky a žákyněmi

Žákovská pojetí učitelek-žen a učitelek-mužů

Školní výkony a výsledky dívek a chlapců

Odlišné sebepoznání a sebepojetí dívek a chlapců jako výsledek školního vzdělávání

Vzdělávací dráhy dívek a chlapců

Typické vzdělávací trajektorie dívek a chlapců

Volba povolání

Genderová segregace studijních oborů a její provázanost s genderovou segregací trhu práce

Širší prostředí škol z genderového hlediska

Škola a rodiče

Škola a zřizovatelé škol

Škola a komunita

Škola a další instituce

 Genderová rovnost ve škole

Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy

Školská politika rovných příležitostí žen a mužů

Politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí

Aktivity na podporu genderové rovnosti

Aktivity MŠMT a zřizovatelů škol v prosazování genderové rovnosti ve školství

Aktivity neziskových organizací v prosazování genderové rovnosti ve školství  

VYBRANÁ LITERATURA (DALŠÍ BUDE NABÍZENA V PRŮBĚHU KURZU)

Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press. Báhenská, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Slon/Libri.Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.Epstein, D.; Elwood, J.; Hey, V.; Maw, J. (Eds.) (1998). Failing Boys? Issues in Gender and Achievement. Buckingham: Open University Press. Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press. Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer. Jarkovská, L. (2007). Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell. Ozga, J. (ed.) (1998). Women in Educational Management. London: Open University Press.Priority a postupy MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužůPaetcher, C. (2000). Changing School Subjects: Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open Universtiy Press. Pavlík, P. (ed.) (2006). Stínová zpráva. Praha: Otevřená společnost.Smetáčková, I. (2007). Genderové aspekty vztahu mezi školou a rodinou: setkávání učitelů s matkami a učitelek s otci. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Smetáčková, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.Valdrová, J. ? Smetáčková, I. ? Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In. Ročenka katedry / centra genderových studií. Praha: FHS UK.

Anotace

Cílem kurzu je představit genderovou perspektivu vůči školnímu vzdělávání a úlohu školy v genderové socializaci. Studentky a studenti se seznámí s genderovým rozměrem v jednotlivých oblastech školního života tak, aby rozuměli strukturálním omezením prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání.

V rámci semináře budou diskutována různá pojetí genderové rovnosti, a to v kontextu jednotlivých pedagogických přístupů a aktuálních podmínek českého školství.