Obecné informace ke kurzu
Výuka v ZS 2022-23 probíhá prezenčně, dokud nebude celostátně a celouniverzitně rozhodnuto jinak. Doplňková podpora je v rámci tohoto kurzu dostupná v SISu pod tímto kurzem v kolonce Soubory (Texty ke studiu, případně ppt a další). Průběžné úkoly, které jsou specifikovány v sylabu a které naleznete ve studijních oporách, je potřeba plnit v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete tento termín dodržet, promptně informujte vyučující. Průběžné úkoly prosím odevzdávejte VYTIŠTĚNÉ DO RUKOU VYUČUJÍCÍ. V případě potřeby piště na email blanka.knotkova@fhc.cuni.cz, případně knotkovb@yahoo.com .
Výuka bude probíhat v časech daných rozvrhem a harmonogramem akademického roku FHS.
Konzultace budou probíhat v pondělí 19.00-20.00, prosím přihlašte se předem e-mailem. Po dohodě umožňuji i konzultace telefonicky.
Průběžné úkoly (viz níže) je potřeba plnit v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete tento termín dodržet, promptně informujte vyučující.
Specifické informace ke kurzu Argumentace a odborný diskurs
Tento kurz je tematicky propojen s kurzem Feministická literární teorie a kritika, po němž časově následuje (Po 14.30 a Po 16.00). V zásadě jde o propojení tématu feministického čtení a feministického psaní. Argumentace a akademické psaní se zaměří především na praktické aspekty, a to psaní akademického textu (konkrétně diplomové práce). Dále věnuje pozornost řečnickému projevu, a to především útvaru diskuse, útvaru referátu a řečnické prezentace diskursivní analýzy. Hlavním obsahem kurzu budou jednak diskuse nad rozebíranými literárními texty (studující je přečtou vždy předem na konkrétní setkání, texty budou k dispozici v SISu, Souborech), jednak studentské prezentace vybrané pohádky a referátu z některého textu doporučené literatury kurzu Feministická literární teorie a kritika.
Atestace
- bude udělena za dvě ústní prezentace během kurzu (1 referát z doporučené literatury, 1 krátký rozbor pohádky); v případě, že se studující nemůže zúčastnit ze zdravotních důvodů prezenčně, může prezentaci přednést online. Písemným úkolem bude 1 konspekt (v délce 1-2 NS) z vybraného textu, který bude předmětem referátu, konspekt bude odevzdán současně s přednesením referátu. Tento seminární kurz je zakončen zápočtem.
Tematické okruhy 1. Akademický text: Zásady psaní diplomové práce. Struktura textu, teoretická a metodologická část, vlastní analýza. Etické aspekty. 2-3. Otázky genderové analýzy literárních textů. Gender a jazyk. Sexismus v jazyce. Diskurs a moc, diskursivní manipulace. 4. Řečnický projev. Referát. Strukturovaná diskuse. 5.-14. Praktické rozbory textů dle zadání. Texty jsou/budou k dispozici v SISu (Soubory).
* Povinná literatura:
VALDROVÁ, J. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství, 2018. ISBN: 978-80-7419-261-6.
KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B. Stylistika, argumentace a akademické psaní: Praktická příručka pro práci v seminářích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2007. * Doporučená literatura:
CAMERON, D. (ed.). The Feminist Critique of Language: A Reader. London, New York: Routledge, 2005. ISBN: 0-415-16400-1.
CAMERON, D. Feminism and Linguistic Theory. London: Macmillan, 1992. ISBN: 978-0-333-55889-8.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN: 80-7198-173-7.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London, New York: Routledge, 2010. ISBN: 978-1-4058-5822-9.SPENDER, D. Man Made Language. London: Pandora, 1990. ISBN: 0-04-440766-1.
HOLMES, J., MEYERHOFF, M. (eds.). The Handbook of Language and Gender. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2003. ISBN: 0-631-22502-1.
MILLS, S. Discourse. London, New York: Routledge, 2001. ISBN: 0-415-11053-X.
Anotace
Kurz se zaměřuje na mocenské aspekty jazyka jakožto nástroje reprezentace, zdůrazňuje jeho reflexivní užívání z hlediska genderové lingvistiky a dále věnuje pozornost uplatňování genderové optiky v akademické práci a při její psané i ústní prezentaci. Kurz dále pokrývá obsahové i formální náležitosti akademick ého psaní a představuje kritické metody analýzy diskursů.