Charles Explorer logo
🇨🇿

Argumentace a odborný diskurz (kombinovaná forma)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMGS205

Sylabus

Feministická literární teorie a kritika / Argumentace a odborný diskurz

VEŠKEROU LITERATURU KE KURZU NALEZNETE POD HLAVIČKOU KURZU FEMINISTICKÁ LITERÁRNÍ TEORIE A KRITIKA  

KOMBINOVANÉ STUDIUM

Zimní semestr 2023/2024

Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. tereza.jiroutovakynclova@fhs.cuni.cz

Konzultační hodiny: kancelář 2.40; pondělí 8:30-10. Prosím pošlete email KDYKOLIV budete mít zájem o konzultaci a dohodneme buď osobní setkání, nebo setkání online v předem dohodnutém čase (i pozdě večer, bude-li třeba:-)) Ve dnech blokové výuky budu k zastižení v kanceláři 2.40 cca hodinu před výukou a minimálně hodinu po výuce kurzu, jinak konkrétně pak: pátek 15:30-16:30, neděle 12:30- 14. Zájem o konzultaci prosím avizujte emailem předem, děkuji. 

„Literatuře bývají připisovány diametrálně odlišné funkce. Je literatura ideologický nástroj, tedy soubor příběhů, které čtenáře svádějí k tomu, aby přijali hierarchické uspořádání společnosti? Pokud se v příbězích považuje za samozřejmé, že mají-li ženy dojít štěstí, pak jedině v manželství, pokud je v nich třídní rozdělení považováno za přirozené a řeší se v nich, jak se počestná služebná může provdat za pána, pak se takové příběhy podílejí na legitimizaci historicky nahodilých uspořádání. Nebo je literatura místem, kde je ideologie vystavena na odiv, odhalena jako něco, co je možno zpochybnit?“ (Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, 2000: 47).  

AKADEMICKÁ INTEGRITA

Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková, Havelková, 2007) a neváhejte se na mě kdykoliv obrátit s dotazem.

ANOTACE KURZU

Kurz představuje gender jako metodologický nástroj literární analýzy, a to jak na úrovni obsahu literárních děl a jejich recepce, tak na úrovni literárního provozu. Zaměřuje se na feministické perspektivy konceptů reprezentace ve smyslu zastupování i zobrazování ve vztahu k literárnímu kánonu, autorství a literatuře jako nástroji genderové socializace. Věnuje se pečlivému čtení (close reading) vybraných textů, literární kritice a formám subverze významového a genderového řádu prostřednictvím literatury, diskursu a jazyka.

OBSAH SETKÁNÍ:  

První blok, POZOR SOBOTA 7.10. 2023, 9:00-11:55, učebna 2.42

Témata setkání: Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace. Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení. Text jako struktura a systém. Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie). Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika. Političnost literatury.

Povinná četba:

Fetterley, Judith. „Introduction. On the Politics of Literature“ in The Resisting Reader: A Feminist Approach to American Fiction. Bloomington: Indiana University Press, 1978. Pg. xi-xxvi.

Morrisová, Pam. Literatura a feminismus. Brno: 2000. Pg. 11-69.

Knotková Čapková, Blanka, Kynčlová, Tereza, Matonoha, Jan. „Úvod: Gender jako metodologická kategorie literárních analýz“ in Knotková Čapková, Blanka (ed.). Tváří v tváří. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz. Praha: Gender Studies, 2010. Pg. 8-30.

Doporučená literatura:

Barthes, Roland. “The Death of the Author” in Twentieth Century Literary Theory. A Reader. Newton, K.M. (ed.), New York: Macmillan Education, 1997. Pg. 120-123.

Felski, Rita. “Readers” in Literature after Feminism. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. Pg. 23-93.  

Druhý blok, 5.11. 2022, 9:00-11:55, učebna 2.42

Témata setkání: „Ženské“ a feministické čtení. Periodizace ženského a feministického psaní dle Showalter. Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp. Genderovanost pohádek. Rozbor textu Třetí povídka.

Stylistika odborného textu:jak psát konspekt; jak psát odbornou esej. Plagiátorství. Základy řečnického projevu. Genderová perspektiva textu a ústního projevu

Povinná četba:

Morrisová, Pam. Literatura a feminismus. Brno: 2000. Pg. 70-103.

Showalter, Elaine (1998). „Pokus o feministickou poetiku.“ in Oates-Indruchová Libora (ed.). Dívčí válka s ideologií: Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon, Pg. 209-234.

Pratt, Annis, Barbara White, Andrea Loewenstein, Mary Wyer (1981). Archetypal Patterns in Women’s Fiction. Bloomington: Indiana University Press, 1981. Pg. 3-12, 167-178.

“Třetí povídka” in Démonovy povídky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. Pg. 33-39.

Knotková Čapková, Blanka. Stylistika, argumentace a akademické psaní: Praktická příručka pro práci v seminářích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2007.

Doporučená literatura:

Knotková Čapková, Blanka. „Obrazy genderu jako pohádkové i nepohádkové představy, utopie, masky, sny a fantazie“ Knotková Čapková, Blanka, Jiroutová Kynčlová, Tereza (eds.). Gender v textu a obraznosti. Představa, utopie, maska, sen a fantazie. Praha: Gender Studies, 2016. Pg. 7-16.

Knotková Čapková, Blanka. „Archetypy femininity a jejich subverze v moderní bengálské literatuře“ in Konstruování genderu v asijských literaturách. Případové studie z vybraných jazykových oblastí. Praha: Česká orientalistická společnost, 2005. Pg. 139-165.  

Třetí blok, 26.11. 2022, 9:00-11:55, učebna 2.42

Témata setkání: Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray, J. Kristeva). Écriture feminine. Intertextovost a „tekutý text“. Feministická naratologie dle Susan Lanser. Koncept symbolického násilí Pierra Bourdieu. Rozbor povídky Sbírka šperků Marty la güery.

Povinná četba:

Morrisová, Pam. Literatura a feminismus. Brno: 2000. Pg. 107-176.

Irigaray, Luce. This Sex Which Is Not One. New York: Cornell University Press, 1985. Pg. 23-33.

Cixous, Hélene. The Laugh of the Medusa. Signs, Vol. 1, No. 4 (Summer, 1976). Pg. 875-893.

Lanser, Susan. “Toward a Feminist Narratology” in Warhol Robyn R. a Diane Price Herndl (eds): Feminisms. An Anthology of Literary Theory and Criticism. New Bruswick: Rutgers University Press, 1991. Pg. 611-629.

Ponce, Mary Helen. „Sbírka šperků Marty la güery“ in Kynčlová, Tereza, Pegues, Dagmar (eds.). Cesta Amerikou. Antologie povídek regionálních spisovatelek. Brno: Host. Pg. 221-225.

Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. Pg. 11-49.

Doporučená četba:

Nováková, Soňa. „Gender a narativní strategie. Britské spisovatelky indického původu“ in Knotková Čapková, Blanka (ed.). Konstruování genderu v asijských literaturách. Případové studie z vybraných jazykových oblastí. Praha: Česká orientalistická společnost, 2005. Pg. 36-54.

Abstrakt závěrečné práce (250 slov) – termín odevzdání 7.12.2023  

Čtvrtý blok, 17.12. 2023, 9:00-11:55, učebna 2.42

Témata setkání: Postkoloniální feministická literární kritika a a

Anotace

Anotace Kurz se zaměřuje na mocenské aspekty jazyka jakožto nástroje reprezentace, zdůrazňuje jeho reflexivní užívání z hlediska genderové lingvistiky a dále věnuje pozornost uplatňování genderové optiky v akademické práci a při její psané i ústní prezentaci. Kurz dále pokrývá obsahové i formální náležitosti akademického psaní a představuje kritické metody analýzy diskursů. Tematické okruhy

1. Gender a jazyk

2. Genderově orientovaná lingvistika

3. Jazyk, diskurs, moc

4. Politika lokace a reprezentace

5. Stylistika odborného textu

6. Etika výzkumu a psaní odborného textu

7. Řečnický projev

8. Genderová perspektiva textu a ústního projevu

9. Akademické psaní: diplomová práce

10. Akademické psaní: odborná recenze

11. Charakteristiky akademicky strukturované diskuse

12. Diskursivní a kritická diskursivní analýza

13. Praktická cvičení – strukturovaná diskuse

14. Praktická cvičení – odborný rozbor vybraných mediálních textů