Charles Explorer logo
🇬🇧

Postcolonial Studies in Gender Perspective

Class at Faculty of Humanities |
YMGS316

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

POSTKOLONIÁLNÍ STUDIA Z GENDEROVÉ PERSPEKTIVY LS 2022

LETNÍ SEMESTR 2023

Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. tereza.jiroutovakynclova@fhs.cuni.cz

----

Columbus became famous for his discoveries. Specifically, the discovery that you can discover a continent with millions of people already living on it that had also been visited by Vikings about 500 years earlier.

(Columbus Day - How Is This Still A Thing: Last Week Tonight with John Oliver (HBO), https://www.youtube.com/watch?v=eKEwL-10s7E, 1:35-1:46.)

----

Konzultační hodiny: prosím pošlete email/napište na MST chat KDYKOLIV budete mít zájem o konzultaci a dohodneme online setkání v předem dohodnutém čase. Osobní konzultace jsou možné v pondělí 9-10 a úterý 10-11 v místnosti 2.42.,

Logistika kurzu:

Kurz je vyučován prezenčně za účasti všech participujících osob.

Průběžné úkoly, které jsou specifikovány v sylabu, je třeba plnit v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete příslušný termín dodržet, informujte mě prosím. Odevzdávání průběžných úkolů bude probíhat pomocí fce Zadání v MS Teams.

Pro komunikaci se mnou využívejte prosím nejlépe chat v MST či email.

Pokud máte poruchu učení či se ocitnete v závažné situaci, která Vám komplikuje soustavnou přípravu na výuku, prosím kontaktujte mě a dohodneme se na individuálním řešení nastalé situace a na vzájemné pomoci.

ANOTACE:

Kurz představuje disciplínu postkoloniálních studií jak v rámci literární vědy a kulturních studií, odkud vzešla, tak v rámci kritických analýz historických i soudobých mocenských struktur, sociálních norem a kulturních reprezentací, jakož i v kontextu tzv. globalizovaného světa a mezinárodních vztahů. Kurz zkoumá kulturní a společenské praxe vztahující se k diverzitě, diferenci a zjinačování z pozice centra a okraje, analyzuje koncepty objektivizace „druhé/ho“ a s využitím feministických teorií a genderu jako analytické kategorie kontrastuje universalismus a kulturní relativismus. Vedle paralel mezi postkoloniálním a dekoloniálním myšlením sleduje též svébytný přínos feminismu k diskutovaným teoriím a úvahám o sociální spravedlnosti. 

AKADEMICKÁ INTEGRITA

Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková, Havelková, 2007) a neváhejte se mě kdykoliv obrátit s dotazem.

POŽADAVKY NA ATESTACI 1.     Aktivní účast v diskusích – 25%

Před každým setkáním si prosím přečtěte předepsanou povinnou literaturu či shlédněte doporučená videa/filmy. Výuka je koncipována pro seminární formu, tudíž společná diskuse nad tématem a jeho aplikace na konkrétní kulturní reprezentace, bude tvořit stěžejní část setkání. Během diskusí budeme analyzovat orientalistické diskursy na straně jedné a debatovat nad možnostmi a/nebo limity postkoloniálního/dekoloniálního zkoumání, a sice na příkladech konkrétních artefaktů, našich zkušeností, mediální výstupů, kulturních reprezentací a vývoje akademických disciplín. Budeme promýšlet hybridizační procesy, transnacionální kontexty, epistemologické přístupy a jejich posuny v čase a místě. Můžeme narazit na citlivá témata, která mohou být těžká k uchopení a artikulování. Buďme k sobě ohleduplní a solidární, projevujme si respekt a empatii a volme genderově i kulturně senzitivní jazyk k vyjádření našich myšlenek. Otázka jazyka je vůbec velké feministické i postkoloniální/dekoloniální téma, tudíž se budeme zamýšlet nejen nad obsahem, ale též formou našich sdělení. Většina setkání bude pracovat jak s akademickými a odbornými texty, tak bude věnovat pozornost i současným událostem a relevantním příkladům ze společenského a politického dění, které se vztahují k oblasti myšlení o postkolonialismu, dekolonialismu a dekolonizace. Tyto vzájemné kontrasty slouží k rozvíjení analytické a kritické debaty v kurzu. 2.     Krátká průběžná analýza/reflexe v délce 500 slov, termín odevzdání: 5.týden – 25% 3.     Prezentace analýzy vybrané kulturní reprezentace/artefaktu – 20%

Vaše prezentace by neměla přesáhnout 10 minut. Měla by se věnovat kritickému rozboru vybrané kulturní reprezentace. Jedná se tedy o analýzu provedenou z feministických, genderově-informovaných a post/dekoloniálních pozic, nikoliv o pouhou deskripci. Pracujte analyticky a zvažujte důsledky svých argumentů. Při analýze textu se nespokojte s kladením otázek „kdo a co a kdy?“, nýbrž věnujte pozornost otázkám „jak?“, „za jakým účelem?“, „proč?“, „jaké jsou implikovány důsledky pro následující historický vývoj či symbolické vyznění?“ či „z jakého místa“ zvolená reprezentace promlouvá a ke komu hovoří. Kulturní reprezentací se pro účely této prezentace /a závěrečné práce/ míní umělecké dílo (obraz, socha, videoart, film, hudební klip, divadelní představení, literární útvar, performance, fotografie, instalace…), výstava, mediální výstup, článek v tisku, scéna z filmu, reklama, kulturní tradice či zvyk, historický či úřední dokument či jakýkoliv jiný artefakt, jenž shledáte vhodným pro feministicky zaměřenou postkoloniální či dekoloniální analýzu. Prezentaci ideálně zpracujte v Powerpointu, abyste ji mohli/y sdílet ve výuce. Součástí prezentace by mělo být krátké závěrečné shrnutí Vašich argumentů – abstrakt – a případně náčrt možných dalších okruhů ke zkoumání vybrané reprezentace. Kolegové a kolegyně na setkání budou po prezentaci vyzvání k tomu, aby prezentaci a její téma reflektovali/y a kladli/y otázky. Zpětná vazba má pak sloužit k zapracování do závěrečné práce, rozhodnete-li se téma pro její účely dále rozpracovat. Pro závěrečnou práci je však možné zvolit si i téma jiné. 4.     Závěrečná práce – 30% (Termín odevzdání 18.6. 2023, případně dle domluvy)

Závěrečná práce bude odborným, akademickým textem, jejímž předmětem bude analytický rozbor vybrané kulturní reprezentace. Jako předmět zkoumání si lze zvolit téma přednesené v prezentaci (viz výše), lze však volit i téma jiné. Primárním záměrem práce je analytický rozbor vybraného díla/artefaktu/kulturní reprezentace z postkoloniální/dekoloniální perspektivy. Neomezujte se tedy na popisný přístup. Práce by měla mít rozsah 1500-2000 slov (seznam použité literatury/zdrojů se do počtu slov nezapočítává), měla by mít vnitřní textové odkazy a seznam bibliografie. Poznámky pod čarou využívejte k doplňujícím sdělením, nikoliv pro účely odkazování a pište odpovídajícím akademickým jazykem. V rozboru díla využijte minimálně 3 zdroje probírané v kurzu a minimálně další 3 akademické zdroje z odborných databází, monografií a editovaných svazků. Závěrečnou práci odevzdávejte ve wordovském souboru přes MST.

OBSAH SETKÁNÍ:  

Týden 1 – 13.2.  Představení kurzu

Představení struktury kurzu a studujících, očekávání studujících, přehled jednotlivých setkání, post/de/kolonialita u vybraných artefaktů.

Náhrada za sváteční dny – dobrovolná společná návštěva projekce v rámci festivalu Jeden svět.

SVĚDECTVÍ / K zamyšlení a debatě: Adichie Ngozi, Chimamanda. The Danger of a Single Story (Nebezpečí jediného výkladu), online: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg  

Týden 2 – 20.2. Orientalismus a hlavní koncepty disciplíny

Orientalismus, Orient jako kulturní konstrukt, orientalismus jako diskurs. Postkolonialismus, colonialismus, imperialismus, dekolonizace.

MUSEUM / K zamyšlení a debatě: Fota, Ana. “What’s Wrong With This Diorama? You Can Read All About It.“ The New York Times, 20.3.2019, online: https://www.nytimes.com/2019/03/20/arts/design/natural-history-museum-diorama.html

Povinná četba:

Young, Robert. “What is the Postcolonial?” Ariel, Vol. 40 (1) 2009: 13-25.

Said, E. “Introduction.” In Orientalism: Western Conception of the Orient. London: Penguin, 2003, 1-28.

Weinberger, Maxmilian. Obrazy z katolických misií. Brno: Bi

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Anotace Kurz představuje disciplínu postkoloniálních studií jak v rámci literární vědy a kulturních studií, odkud vzešla, tak v rámci kritických analýz historických i soudobých mocenských struktur, sociálních norem a kulturních reprezentací, jakož i v kontextu tzv. globalizovaného světa a mezinárodních vztahů. Kurz zkoumá kulturní a společenské praxe vztahující se k diverzitě, diferenci a zjinačování z pozice centra a okraje, analyzuje koncepty objektivizace „druhé/ho“ a s využitím feministických teorií a genderu jako analytické kategorie kontrastuje universalismus a kulturní relativismus. Vedle paralel mezi postkoloniálním a dekoloniálním myšlením sleduje též svébytný přínos feminismu k diskutovaným teoriím. Tematické okruhy

1. Kolonialismus, imperialismus a kapitalismus – reflexe základních pojmů a průnik s genderovými studii

2. Koloniální mapa světa, stručné dějiny kolonizace

3. Globalistické koncepce světového řádu

4. Orientalismus

5. Formy lokální modernity

6. Nacionalismus a národní stát

7. Hybridita, reprezentace minorit, migrace

8. Feminismus a multikulturalismus

9. Patriotismus, kosmopolitanismus, kulturní relativismus, universalismus

10. Filosofická a sociální pojetí kritérií diskriminace

11. Teorie hranice, kulturní identita jako „hraniční“, hybridní, nomádská, posthumanistická

12. Dekoloniálním myšlení

13. Postkolonialismus a epistemologie

14. Praktická cvičení – postkoloniální/dekoloniální analýza kulturních artefaktů