Charles Explorer logo
🇨🇿

Kritická mužská studia

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMGS325

Sylabus

Vyučující: Mgr. Ing. Tomáš Pavlas, kontakt: pavlas.tomas@email.cz  

Plán kurzu  

Osnova kurzu je navržena tak, aby pokrývala hlavní témata kurzu, který je vymezen souvislostmi pojmů muži, maskulinity a moc. Kurz mapuje polemické diskuse, které na takto vymezeném poli probíhaly a probíhají. Soustředí se zejména na polemiku mezi tzv. profeministickou a tzv. mýtopetickou perspektivou. Polemika právě mezi těmito dvěma perspektivami odkrývá různost představ o povaze mužství, od kterých se odvíjí motivace/demotivace maskulinity transformovat.  

Jednotlivá setkání budou rozvržena tak, aby v první části studující mohli uplatnit a předvést domácí přípravu (prezentace a diskuse) . První část bude diskusní a studující budou i v roli moderujících. Druhá část bude mít interaktivní charakter. Typicky půjde o společné řešení daného zadání jako např. analýza pramenného textu, analýza filmové ukázky, analýza materiálu z produkce mužské organizace. Závěrečná třetí část bude mít shrnující charakter.    

I. ÚVOD DO PROBLEMATIKY (PROBLÉMU) A TEORIÍ: MUŽI, MASKULINITY A MOC  

II. MASKULINITY A POLITIKA (MUŽSKÁ HNUTÍ)  

Connell, R. W. (2005). Masculinities – The social organization of masculinity, Berkeley: University of California Press: 67-87.

Clatterbaugh, Kenneth. (1997) Contemporary perspectives on masculinity – Introduction to the men´s movement. Boulder, Colodaro: Westview Press. 1-16.  

III. MASKULINITY A SUBJEKTIVITA 

 ·      

Zábrodská, Kateřina. 2009. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita – Od identity k subjektivitě a zpět (48-66), Hraní mužskosti, hledání mužskosti (158-169). Praha: Academia.

Pease,  Bob (2000). Recreating men. Postmodern masculinity politics –  Constructing profeminist subjectivities. (40 – 55), Conclusion: postmodern masculinity politics. London: Sage. (136-142)  

IV. STÁTNÍ SOCIALISMUS A MASKULINITY V SOUVISLOSTECH  

Havelková, Hana (2007). Náměty k diskusi o českém genderovém kontextu. In Knotková-Čapková, Blanka (ed.). Ročenka katedry genderových studií FHS UK 05/06. Praha:UK

Vodochodský, Ivan (2007). „Super ženy“ a „velké děti“: Konceptualizace postavení mužů v rámci gederového řádu státního socialismu. Pražské sociálně vědní studie 12.      

Anotace

Cílem kurzu je seznámit studující s perspektivou kritických mužských studií. Přístup kritických mužských studií lze charakterizovat takto: 1) zkoumají maskulinity, zvláště se zaměřují na vztah maskulinit a moci, 2) vychází ze sociálně-konstruktivistické teorie, 3) jsou součástí genderových studií, reflektují feministické myšlení a kritiku.

Kurz mapuje vztah mužů k problému rovného postavení žen a mužů ve společnosti, neboť z hlediska porozumění různým typům a konstrukcím maskulitity jde o důležité a názorné téma. Zmapujeme různé proudy mužského hnutí a představíme si některé mužské organizace ze světa i z ČR.

Budeme kriticky reflektovat jejich: 1) cíle, témata a teoretická východiska, 2) vzájemné vztahy, 3) vztahy k různým směrům feminismu. Jednotlivé proudy mužského hnutí (konzervativní, mužskoprávní, maskulinistický, mytopoetický, profeministický, atd.) představují určité způsoby vyjednávání a prosazování mužské identity.

Budeme diskutovat, do jaké míry jde především o reakce na feminismus a do jaké o snahu reprezentovat specifické mužské zkušenosti či témata. Důraz bude také kladen na reflexi českého kontextu, tj. hlavně na otázku, nakolik, jak a proč nás ovlivňují představy o mužství z období státního socialismu.