Charles Explorer logo
🇨🇿

Gender a média

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMGS364

Sylabus

Obsah kurzu

Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy.

Povinná literatura:

Zoonen van, L. Feminist Media Studies. London: SAGE, 1994, s. 11–27.

Doporučená literatura:

Kapitola 3 in McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002.

A Propaganda Model. In: Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing Consent. Pantheon, 1988.

Defining Media Events. In: Dayan, D. a Katz, E.: Media Events. Harvard, Harvard University Press, 1992.

Renzetti, C. M., Curran, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003.    

Média a konstrukce identity

Povinná literatura:

Gilroy, P.: British Cultural Studies and the Pitfalls of Identity. In Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural Studies and Communications. Londýn, Arnold, 1996.

Doporučená literatura:

Hall, S.: Introduction: Who Needs „Identity“? In: Hall, S. a du Gay, P. (eds.): Questions of Cultural Identity. Londýn, Sage, 1997.    

Feministické kritiky médií

Povinná literatura: van Zoonen, L.: Feminist Perspectives on the Media. In: Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass Media and Society. Londýn, Arnold 1996.

Bruin de, M., Ross, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004.

Doporučená literatura:

Gallagher, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London: 2005.

Kellner, D.: Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture. In Dines, G. a Humez, J.M. (1995). Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage.    

Mediální obsahy

Povinná literatura:

Fiske, J. a Hartley, J.: Reading Television. Londýn, Routledge, 1978.

Doporučená literatura:

Kapitoly 9 a 10 In McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002.

Anotace

Kurz si klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Zabývá se jí ve vztahu k mediálním obsahům, publikům a produkci, přičemž specifickou část představují nová média.

Každý blok se věnuje teoretické reflexi dané problematiky, představuje také empirická data a příklady z praxe.