Výuka v ZS 2020 probíhá do odvolání v online režimu. Výuka celého studijního programu genderových studií bude probíhat pomocí platformy MS Teams. Informace o této platformě i způsob přihlašování naleznete zde: https://dl.cuni.cz/…ms/. Doplňková podpora je v rámci tohoto kurzu dostupná v SIS. Účast na online výuce není vzhledem k potenciálně složitým individuálním podmínkám studujících povinná. Nepřítomnost na online výuce není potřeba omlouvat a dokládat doporučením lékaře/řky. O své nepřítomnosti nicméně informujte vyučující/ho a domluvte se na způsobu náhrady absence a způsobu doplnění probírané látky. Průběžné úkoly, které jsou specifikovány v sylabu a které naleznete ve studijních oporách, je třeba plnit (bez ohledu na stávající distanční režim) v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete příslušný termín dodržet, informujte vyučující/ho. Odevzdávání průběžných úkolů bude probíhat pomocí studijní opory moodle a turnitin.
Výuka bude probíhat v časech daných rozvrhem a harmonogramem akademického roku FHS. Pokud bude během ZS 2020 znovu možné převést výuku do prezenčního či hybridního modu, budete o tom včas informováni/y. Studijní podpory však zůstanou po celou dobu beze změn.
Zakončení kurzu proběhne dle podmínek stanovených v sylabu (jakékoli změny budou avizovány v dostatečném předstihu).
* Povinná literatura: BOCK, G. „Equality and Difference in National Socialist Racism.“ Feminism and History. SCOTT, J. W. (ed.) Oxford: Oxford University Press. 1996. 267-290. KLIGMAN, G. The Politics of Duplicity: Controlling Reproduction in Ceausescu’s Romania. Berkeley: University of California Press. 1998. ISBN 9780520210752 SOKOLOVÁ, V. „Planned Parenthood behind the Curtain: Population Policy and Sterilization of Romani Women in Communist Czechoslovakia, 1972-1989. “ In East Europe Anthropology Review 2005. 23. 75-96. ROBERTS, D., Killing the Black Body: Race, Reproduction and the Meaning of Liberty. New York: Vintage. 1999. ISBN 0679758690. DUDOVÁ, R. Interrupce v České republice: zápas o ženská těla. Praha: SLON. 2012. ISBN 9788073302146. * Doporučená: COREA, G. The Mother Machine: Reproductive Technologies from Artificial Insemination to Artificial Wombs. Chicago: Northwestern University Press. 1985. ISBN 0704340798. SPEIER, A. Fertility Holidays: IVF Tourism and the Reproduction of Whiteness. New York: NYU Press. 2016. ISBN 9781479849109. FAUSTO-STERLING, A. „Gender, Race and Nation: Anatomical Constructions of „Hotentot“ Women in Europe, 1815-1817.“ Feminism and the Body. SCOTT, J. W. (ed.) Oxford: Oxford University Press. 1996. GINSBURG, F., RAPP, R. „The Politics of Reproduction.“ Annual Review of Anthropology. 1991. 20. 311-343.
Anotace
Gender a rasa/etnicita představují primární kategorie, podle nichž jsou určována a udržována pravidla reprodukce ve společnosti. Reprodukce není pouze přirozený biologický proces, jež je pro každou společnost zásadní. Jak nám připomíná Gerlinda Šmausová, jedná se také o proces, který obsahuje daleko více zákazů než příkazů o tom, kdo, kdy, jakým způsobem a za jakých podmínek smí a má reprodukci zajišťovat. Kulturní normy, společenské instituce a veřejné diskurzy významně ovlivňují způsoby, jimiž otázky reprodukce nastavuje a vnímá společnost jako celek, a zároveň určují, jaké možnosti volby a zkušenosti mají jednotlivci. V tomto kurzu se budeme zabývat dějinami eugenického myšlení a snah o jeho zabudování do právních úprav v různých zemích v různých historických obdobích. Zároveň se zaměříme na prolínání diskurzů reprodukce, genderu, rasy a etnicity a budeme sledovat, jakými způsoby a s jakými důsledky se utvářejí společenské diskurzy národní komunity, reprodukčních práv a strategií. V kurzu budeme postupovat zároveň chronologicky i tematicky, v průřezu historických období se soustředíme na různá témata, která nám poslouží jako názorné příklady vzájemného ovlivňování a konstituování diskurzů rasy a reprodukce. Cílem kurzu je: a) ukázat, jakými způsoby je reprodukce využívána a používána jako kontrolní mechanismus nadvlády v různých politických a společenských kontextech a jak zásadní je v tomto ohledu její genderový rozměr a její propojení s koncepty rasy/etnicity. b) ukázat, jak se měnily a mění společenské představy a teoretické a politické argumenty o „vhodné“, „přijatelné“ a „žádoucí“ reprodukci určitých jedinců a skupin obyvatelstva a c) kriticky se zamyslet nad procesy, mechanismy a vlivy, které vstupují do konstrukce společenských představ o reprodukci a reprodukčních právech (potrat, genderová selekce, reprodukce jako byznys…).
Tematické okruhy: 1. Vědecký rasismus a civilizační diskurz v 17. a 18. století 2. Kontrola reprodukce a rasistické násilí jako nástroj evropské koloniální nadvlády 3. Vznik a rozvoj eugeniky v 19. století 4. Eugenika, hygiena, a světové výstavy zdraví v první polovině 20. století 5. Rasa a reprodukce v nacistickém Německu 6. Nová eugenika po 2. světové válce 7. Populační politika a rétorika rovnosti a kvality v období socialismu 8. Potratové diskurzy a antikoncepce: rasa, národ, morálka 9. Sterilizace: komparativní pohledy 10. Reprodukce jako byznys: náhradní mateřství, mezinárodní adopce 11. Queer sexualita a asistovaná reprodukce 12. Genetické možnosti, selekce pohlaví a reprodukční turistika 13. Nové reprodukční technologie v globalizovaném světě