Charles Explorer logo
🇨🇿

LGBTQ Film studies and Transnational Cultures

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMGS624

Sylabus

DEAR STUDENTS,

WELCOME TO THIS CLASS -- IF YOU REGISTERED LATER THAN OCTOBER 9, PLEASE SEND ME AN EMAIL SO THAT I CAN REGISTER YOU ONTO THE MSTEAMS PLATFORM FOR THIS CLASS AND YOU WILL GET ACCESS TO THE THURSDAY CLASS.

LOOKING FORWARD SEEING YOU IN THE CLASS.

KK  

Unless stated otherwise, the class sessions for the winter semester 2020 will be conducted online through the MSTeams platform. The classes will follow the official schedule. For more information about MSTeams and how to register, see here: https://dl.cuni.cz/ms-teams/.  Students who miss class will not be penalized, however, you will need to get in touch with the instructor for information about how make up for missed sessions. You are also required to submit all course work at the dates specified in the sylabus. If there is a serisous reason for you missing the deadline, get in touch with the instructor prior to the deadline. If the epidemiological situation permits us to return to in person classes, you will be informed ahead of time. The course management system will remain without changes throughout the semester. The exam and final evaluations will také the form indicated in the sylabus.   

Výuka v ZS 2020 probíhá do odvolání v online režimu. Výuka celého studijního programu genderových studií bude probíhat pomocí platformy MS Teams. Informace o této platformě i způsob přihlašování naleznete zde: https://dl.cuni.cz/ms-teams/. Doplňková podpora bude v rámci tohoto kurzu dostupná v moodle2. Účast na online výuce není vzhledem k potenciálně složitým individuálním podmínkám studujících povinná. Nepřítomnost na online výuce není potřeba omlouvat a dokládat doporučením lékaře/řky. O své nepřítomnosti nicméně informujte vyučující/ho a domluvte se na způsobu náhrady absence a způsobu doplnění probírané látky. Průběžné úkoly, které jsou specifikovány v sylabu a které naleznete ve studijních oporách, je třeba plnit (bez ohledu na stávající distanční režim) v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete příslušný termín dodržet, informujte vyučující/ho. Odevzdávání průběžných úkolů bude probíhat pomocí  studijní opory. 

Výuka bude probíhat v časech daných rozvrhem a harmonogramem akademického roku FHS. Pokud bude během ZS 2020 znovu možné převést výuku do prezenčního či hybridního modu, budete o tom včas informováni/y. Studijní podpory však zůstanou po celou dobu beze změn. Zakončení kurzu proběhne dle podmínek stanovených v sylabu (jakékoli změny budou avizovány v dostatečném předstihu).    

Plagiarism in any form will be turned over to the ethical committee of the faculty; the procedure can result in expulsion from studies. In case of uncertainty how to quote or use primary material consult any citation manual. I will be also happy to help.  

Films screenigs to be announced  

QUEER FILM  

I. INTRODUCING QUEER FILM   8.10.  Week 1: New Queer Cinema  

I. Introducing Queer Film

What are GLBT film studies?

Is there a difference between GLBTI (Gay, Lesbian, Bisexual, Trans_, Intesex…) and Queer film/film criticism?

Should we care about good and positive representations of GLBTIAQ people?

Why film? And does it all matter, really?  

Reading:

Michele Aaron, “New Queer Cinema: An Introduction,” New Queer Cinema. A Critical Reader. Rutgers UP. 2004 (pp. 3-14)   

In-class:

The Haunting(sequences)

Tongues Untied (sequences)    

At home Screening:

Fabulous! The Story of a Queer Cinema (Lisa Ades and Lesli Klainberg, US, 2006) https://www.youtube.com/watch?v=cIod2QP2TaI&t=290s  

Assignment #1(in MSteam, deadline 14.10.)   

Recommended:

Rod Ferguson, “Race-ing Homonormativity: Citizenship, Sociology and Gay identity” inBlack Queer Studies: A Critical Anthology, Patrick E. Johnson, Mae Henderson, Eds.Durham and London: Duke University Press, 2005; pp. 52-67  

Keeling, Kara. „Joining the Lesbians: Cinematic Regimes of Black Lesbian Visibility,” inBlack Queer Studies: A Critical Anthology, Patrick E. Johnson, Mae Henderson, Eds. Durham and London: Duke University Press, 2005; (pp. 213–227)   15.10. Week 2: Transnational Contexts  

Readings:  

Robert Kulpa, Joanna Mizielinska, De-Centring Western Sexualities: Central and Eastern European Perspectives. Burlington: Ashgate, 2011; chapters: “Introduction: Why Study Sexualities in Central and Eastern Europe? pp. 1-10; “‘Contemporary Peripheries’: Queer Studies, Circulations of Knowledge and East/West Divide”, pp.11-27  

Assignment #2(in MSteam, deadline 20.10.)   

Recommended:  

Rafael de la Dehesa, “Third-World Gays” and Western Baggage in the Early Construction of an International Gay and Lesbian Liberation Movement http://sfonline.barnard.edu/thinking-queer-activism-transnationally/   in Czech:

Zdeněk Sloboda, Czeslaw Walek, Romana Schlesinger,
”PRIDE: Promotion of homosexualism, manifestation of pride, or big party? The interview with Czeslaw Walek, a director of Prague Pride, and with Romana Schlesinger, a director of Bratislava Pride”, Gender, rovné příležitosti, výzkum14 (2): 52-55; link http://www.genderonline.cz/uploads/020793204beeaa1600f6ecc68e4aaa7b7409c440_rozhovor-pride-walek-schlesinger.pdf  

Kathi Wiedlack, “Red” vs. the Lesbians—Russian Characters, US-Nationalism and New Cold War Cultures in Orange Is The New Black” The Body in Feminist Theories and Methodologies, a special issue of Gender, Research, eds. Kateřina Kolářová and Jaroslava Marhánková Hasmanová, 17 (1): 29-40 http://www.genderonline.cz/en/issue/40-volume-17-number-1-2016-embodiment-and-corporeality-in-feminist-theory-and-research/472  

Kuhar, Roman and Takacs, Judit. Eds., Beyond the Pink Curtain. Everyday Life of LGBT People in Eastern Europe,Ljubljana: Peace Institute, 2007.   

Reddy, Gayatri, With Respect to Sex: Negotiating Hijra Identity in South India. Chicago: University of Chicago Press, 2005; chapter “Crossing ‘lines’ of Subjectivity: Transnational Movements and Gay Identifications”,  (pp. 211-222)   

Gopinath, Gayatri. Impossible Desires: Queer Diasporas and South Asian Public Cultures. Durham: Duke University Press, 2005; chapter “Bollywood/Hollywood. Queer Cinematic Representation and the Perils of Translation” (pp. 93-130)  

Briggs, Laura, Gladys McCormick, and J. T. Way. "Transnationalism: A Category of Analysis." American Quarterly60.3 (2008): 625-48    

After-class screening (voluntary):

Todd Haynes, Poison or Safe    22.10. Week 3 Queer Exceptionalism  

Anne Mulhall, “The republic of Love: On the complex achievement of the same sex marriage referendum in Ireland“; available at:https://bullybloggers.wordpress.com/2015/06/20/the-republic-of-love/  

MA Students also: Moussawi, Ghassan. „Queer exceptionalism and exclusion: Cosmopolitanism and inequalities in “gay-friendly” Beirut“.The Sociological Review, 66. 1.(2017):174–190.  

Assignment #3(in MSteam, deadline 27.10.)   

Recommended:


“The Miseries of Marriage: What Do Queers Lose When We “Win?”, The ASA 2015 panel   

El-Tayeb, Fatima. “‘Gays Who Cannot Properly be Gay’: Queer Muslims in the Neoliberal European City.” European Journal of Women's Studies19.1 (2012): 79-95.  

Puar, Jasbir, “The Golden Handcuffs of Gay

Anotace

Kurz se věnuje filmovým a obecně kulturním reprezentacím genderové a sexuální jinakosti ve světovém i českém filmu a uvádí studující do problematiky queer filmu a feministických, GLBTI a queer filmových studií a to v kontextu kritické reflexe globálních a transnacionálních proměn a vlivů. Jelikož je kurz provázán s filmovým festivalem Mezipatra, diskutuje kurz i roli, kterou v politice genderových a sexuálních identit hrají mezinárodní filmové festivaly, a jakou roli hrají ve formování přístupu společnosti k alternativním genderovým a sexuálním identitám a životním zkušenostem a volbám. V letošním roce probíhají Mezipatra v Praze ve dnech 5.-12.11. 2020. Během festivalu probíhá kurz formou intenzivního workshopu (výuka probíhá během celého dne). Budeme diskutovat shlédnuté filmy v širším kontextu filmových studií a transnacionálního rozměru filmových festivalů. Vzhledem k epidemiologické situaci bude přesná podoba kurzu během filmového festivalu upřesněna po zveřejnění filmového festivalu a podoby v jaké letos proběhne. Permanentku/vstupy na filmy v rámci filmového festivalu si studující hradí sami/y.

Kurz bude tento rok probíhat buď v angličtině či českém jazyce v závislosti na zájmu studujících.