* Osnova předmětu:
1. Zopakování základů práce v prostředí statistického programu SPSS.
2. Shrnutí možností třídění prvního stupně.
3. Srovnávání středních hodnot spojitých veličin, T-test, ANOVA.
4. Základy dvojného třídění kategoriálních proměnných - četnosti, chí kvadrát.
5. Základy práce s kontingenčními tabulkami.
6. Rozšířené analýzy v kontingenčních tabulkách.
7. Zásady sociologické interpretace kategoriálních veličin.
8. Technika korelace.
9. Odhalování vlivu třetí proměnné (elaborace).
10. Jednoduchá lineární regrese.
11. Mnohonásobná lineární regrese.
12. Faktorová analýza. * Povinná studijní literatura: - DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum,
1993. ISBN 80-7184-141-2. - MAREŠ, P., L. RABUŠIC, P. SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita,
2015. ISBN 978-80-210-6362-4. * Doporučená studijní literatura: - BABBIE, E. The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth,
1995. ISBN 0-534-18744-7. (kapitoly 16 a 17: „The Elaboration Model ” Pp. 395-412, „Social Statistics“ Pp. 313-443) - HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, s.r.o.,
2006. ISBN 978-80-7367-482-3. - KAPR, J., ŠAFAŘ, Z. Sociologie nebo zdravý rozum? Praha: Mladá fronta,
1969. ISBN 23-033-69. - LOUČKOVÁ I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: Sociologické nakladatelství,
2010. ISBN 978-80-86429-79-3. - ROSENBERG, M. Test Factor Standardization as a Method of Interpretation. Social Forces, 1962, 41(1): 53-61. ISSN 0037-7732. - STATSOFT, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft,
2010. Dostupné na . - URBÁNEK, T. K prezentaci výsledků statistických analýz -
1. část. Československá psychologie, 51 (6): 601-609,
2007. ISSN 9000-062X. - URBÁNEK, T. K prezentaci výsledků statistických analýz -
2. část. Československá psychologie, 2008, 52 (1): 70-79. ISSN 9000-062X.
Předmět navazuje na kurz Analýza kvantitativních dat I. Cílem je prohloubit praktické dovednosti managementu kvantitativních dat, používání explorativní analýzy a metod statistické inference (testování hypotéz). Absolvent by měl umět: a) provádět pokročilejší transformace dat; b) zvolit mezi různými statistickými metodami testování hypotéz, znát omezení a přednosti metod; (c) používat vícerozměrné metody statistické analýzy (intervaly spolehlivosti, testy dobré shody, asociace v kontingenčních tabulkách, korelační analýza, standardizace atd.); (d) formulovat výzkumné otázky a hypotézy, sociologicky interpretovat výsledky; (e) vypočítat statistiky pomocí softwaru a vyhodnotit platnost hypotéz. Výuka bude probíhat v prostředí statistického programu SPSS. Student musí pro závěrečnou atestaci formou zkoušky prezentovat samostatné analýzy kvantitativních dat a vyhodnotit a sociologicky interpretovat kontingenční tabulky.
Distanční výuka bude probíhat prostřednictvím poskytování výukových materiálů, konzultací v MS Teams a praktického nácviku příkladů v SPSS.