Charles Explorer logo
🇨🇿

Věda a vědecké poznání z historicko-sociologické perspektivy

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMH033

Sylabus

* Osnova kursu:

1. Úvod: předmoderní formy vědění a moderní věda

2. Vznik vědeckých disciplin

3. Intelektuálové a intelektuální pole (Pierre Bourdieu)

4. Profese a profesionalizace

5. Byrokracie a byrokratizace

6. Ideologie a kritika ideologií

7. Věda a moc, věda a stát (Michel Foucault)

8. Kritika technického vědění (Bruno Latour, Ullrich Beck)

9. Sociálně konstruktivistická analýza a kritika vědeckého poznání

10. Feministická a postkoloniální kritika vědy

11. Vnitřní rozpory společnosti vědění

12. Závěrečné shrnutí: vývoj vědy a historická sociologie * Povinná studijní literatura: - BURKE, P. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi, Praha: Karolinum

2007. ISBN 978-80-246-1319-2. - BURKE, P. Společnost a vědění II: Od Encyklopedie k Wikipedii, Praha: Karolinum

2013. ISBN 978-80-246-2046-2. - CHARLE, Ch. Intelektuálové v Evropě

19. století, Brno: CDK

2004. ISBN 80-7325-039-X. - ŠARADÍN, P. Historické proměny pojmu ideologie. Brno: CDK

2001. ISBN 80-85989-94-1. - ŠPELDA, D. Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia

2009. ISBN 978-80-7007-310-0. * Doporučená studijní literatura: - FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha

2001. ISBN

9788086019963. - KUHN, T.S. Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha

1997. ISBN

9788086005546. - TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha

2010. ISBN

9788025702239. - SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha

2008. ISBN 978-80-7185-921-5.

Anotace

Kurs seznámí studující s historicko-sociologickým pohledem na moderní vědu. Absolventi a absolventky kursu budou mít povědomí o základních historických proměnách, kterými věda a vědecké poznání prošly v podmínkách moderní společnosti a dokáží rozpoznat a pochopit hlavní analytické přístupy uplatňované v sociálních studiích vědy. První část kursu se soustředí na strukturní předpoklady vzniku a fungování moderní vědy: vědecké disciplíny, intelektuální trh, profesionální a byrokratickou organizaci vědění, soutěž politických ideologií. Druhá část kursu se soustředí na metody analýzy a kritiky vědeckého poznání od kritiky ideologií přes teorie inspirované Michelem

Foucaultem, sociologii vědy, sociálně konstruktivistické teorie poznání, postkoloniální a feministické studie vědy až po debatu o společnosti vědění.