* Osnova kursu:
1. Úvod: předmoderní formy vědění a moderní věda
2. Vznik vědeckých disciplin
3. Intelektuálové a intelektuální pole (Pierre Bourdieu)
4. Profese a profesionalizace
5. Byrokracie a byrokratizace
6. Ideologie a kritika ideologií
7. Věda a moc, věda a stát (Michel Foucault)
8. Kritika technického vědění (Bruno Latour, Ullrich Beck)
9. Sociálně konstruktivistická analýza a kritika vědeckého poznání
10. Feministická a postkoloniální kritika vědy
11. Vnitřní rozpory společnosti vědění
12. Závěrečné shrnutí: vývoj vědy a historická sociologie * Povinná studijní literatura: - BURKE, P. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi, Praha: Karolinum
2007. ISBN 978-80-246-1319-2. - BURKE, P. Společnost a vědění II: Od Encyklopedie k Wikipedii, Praha: Karolinum
2013. ISBN 978-80-246-2046-2. - CHARLE, Ch. Intelektuálové v Evropě
19. století, Brno: CDK
2004. ISBN 80-7325-039-X. - ŠARADÍN, P. Historické proměny pojmu ideologie. Brno: CDK
2001. ISBN 80-85989-94-1. - ŠPELDA, D. Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia
2009. ISBN 978-80-7007-310-0. * Doporučená studijní literatura: - FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha
2001. ISBN
9788086019963. - KUHN, T.S. Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha
1997. ISBN
9788086005546. - TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha
2010. ISBN
9788025702239. - SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha
2008. ISBN 978-80-7185-921-5.
The course introduces students to how historical sociology is analyzing modern science. An absolvent of this course will be informed about the basic historical transformations that science and scientific knowledge have undergone in modern society and will be able to identify and grasp the main analytical methods applied in social studies of science.
The first part of the course focuses on key structural presuppositions of modern science: scientific disciplines, intellectual market, professions and bureaucracy as ways of organizing knowledge, and political ideologies. The second part focuses on the main methods used in analysis and critique of scientific knowledge: the approach of Michel Foucault, sociology of science, social constructionism, post-colonial and feminist studies of science.
The course concludes by a discussion of contemporary society as a "knowledge-based society".