Charles Explorer logo
🇬🇧

Science and Scientific Knowledge from the Perspective of Historical Sociology (Distance Learning)

Class at Faculty of Humanities |
YMH133

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Osnova kursu:

1. Úvod: předmoderní formy vědění a moderní věda

2. Vznik vědeckých disciplin

3. Intelektuálové a intelektuální pole (Pierre Bourdieu)

4. Profese a profesionalizace

5. Byrokracie a byrokratizace

6. Ideologie a kritika ideologií

7. Věda a moc, věda a stát (Michel Foucault)

8. Kritika technického vědění (Bruno Latour, Ullrich Beck)

9. Sociálně konstruktivistická analýza a kritika vědeckého poznání

10. Feministická a postkoloniální kritika vědy

11. Vnitřní rozpory společnosti vědění

12. Závěr: Vývoj vědy a historická sociologie * Povinná literatura: - BURKE, P. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi, Praha: Karolinum

2007. ISBN 978-80-246-1319-2. - BURKE, P. Společnost a vědění II: Od Encyklopedie k Wikipedii, Praha: Karolinum

2013. ISBN 978-80-246-2046-2. - CHARLE, Ch. Intelektuálové v Evropě

19. století, Brno: CDK

2004. ISBN 80-7325-039-X. - ŠARADÍN, P. Historické proměny pojmu ideologie. Brno: CDK

2001. ISBN 80-85989-94-1. - ŠPELDA, D. Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia

2009. ISBN 978-80-7007-310-0. * Doporučená literatura: - FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Dauphin: Praha

2001. ISBN

9788086019963. - KUHN, T.S. Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH: Praha

1997. ISBN

9788086005546. - TINKOVÁ, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě. Argo: Praha

2010. ISBN

9788025702239. - SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Paseka: Praha

2008. ISBN 978-80-7185-921-5.

Annotation

The course introduces students to how historical sociology is analyzing modern science. An absolvent of this course will be informed about the basic historical transformations that science and scientific knowledge have undergone in modern society and will be able to identify and grasp the main analytical methods applied in social studies of science.

The first part of the course focuses on key structural presuppositions of modern science: scientific disciplines, intellectual market, professions and bureaucracy as ways of organizing knowledge, and political ideologies. The second part focuses on the main methods used in analysis and critique of scientific knowledge: the approach of Michel Foucault, sociology of science, social constructionism, post-colonial and feminist studies of science.

The course concludes by a discussion of contemporary society as a "knowledge-based society".