* Osnova přednášek:
1. Počátky kvalitativní metodologie, rozlišení pěti tradic, pokus o mapu.
2. Biografický přístup, případová studie (case study).
3. Etnografie (antropologický přístup), zakotvená teorie (grounded theory).
4. Fenomenologie, diskurzivní analýza.
5. Vizuální analýza: Aumont, Van Leewen, Goffman.
6. Aumont: obraz a jeho pozorovatel, iluze zobrazení, prostorová a časová dimenze dispozitivu, obraz, analogie, zobrazený čas, význam obrazu.
7. Van Leewen: sociální sémiotika, sémiotické zdroje, diskurs a žánrový obraz.
8. Goffmanovy‚Gender Advertisements‘(1976): obrazové rámce.
9. Fotografický obraz a archivní film jako historické poznání.
10. Muzejní expozice: od antropologie k vizuální antropologii.
11. Od vizuality k performativnosti.
12. Estetika každodennosti.
13. Shrnující závěr k probrané látce. * Povinná literatura: - CRESWELL, J. W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. London: Sage,
2007. ISBN-10
0761901442. * Doporučená literatura: - AUMONT, A. L'image. Paris: Nathan,
2003. ISBN 102091907308 (AUMONT, A. Obraz. Praha: Akademie múzických umění,
2010. ISBN
97873311650). - CARBONELL, B. M. Museum Studies: An Anthropology of Contexts. Oxford: Wiley-Blackwell,
2012. ISBN 978-1-4051-7381-0. - FLICK, U. (ed.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage,
2014. ISBN 978446208984 - FLICK, U. An Introduction to Qualitative Research. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2002 ISBN 0-7619-7436-9. - GOFFMAN, E. Gender Advertisements. New York: Harper & Row,
1976. ISBN 0-06-132076. - HIGHMORE, B. Ordinary Lives: Studies in the Everyday. London, New York: Routledge, 2011 ISBN 978-0-415-46187-0. - CHARMAZ, K. Contructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage,
2014. ISBN 978-0-7619-7353-9. - MITCHELL, W. J. T. Image Science. Chicago: University of Chicago Press,
2015. ISBN 978-0-226-23133-4. - SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage,
2006. ISBN 0-7619-6865-2. - VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge,
2005. ISBN 0-415-24944-9.
Kurz je koncipován jako blok teoretických přednášek a s nimi spojených praktických zadání. Postupuje od představení 5 základních oblastí, respektive, tradic kvalitativního výzkumu (biografický přístup, etnografie- antropologický přístup, fenomenologie a diskurzivní analýza, zakotvená teorie, případová studie), spíše narativního charakteru, k různým přístupům vizuální analýzy.
Vedle fotografie a filmu jako archivních záznamových medií se nevyhýbá ani dalším vizuálně se uplatňujícím prostředím jako jsou muzejní a výstavní prostory nebo i šířeji veřejný prostor jako takový. V těchto intencích kurz dochází až k otázce materiality a performativity nahlížitelným i jako jisté estetice každodennosti.
Praktický rozměr je potom založen na rozboru a diskusi konkrétních studií-příkladů užití různých metod. Studenti/ky by měli takto na základě vlastní práce se studiemi identifikovat konkrétní metodologické a praktické problémy výzkumu.
Předmět slouží jako průprava seznamující s uplatněním různých kvalitativních metod a jeho cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou a promyšlenou volbu výzkumné metody pro daný výzkumný terén. V době mimořádných opatření a distanční výuky je předmět vyučován prostřednictvím Microsoft Teams v rozvrhem daném termínu.