Charles Explorer logo
🇨🇿

Design kvantitativního výzkumu I. (kombinovaná forma)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMH135

Sylabus

* Osnova semináře:

1. Místo empirického výzkumu v sociologii, základní pojmy.

2. Specifika kvantitativního výzkumu, měření.

3. Výzkumné procedury, typy výzkumů.

4. Předmět výzkumu, výzkumné otázky, hypotézy.

5. Operacionalizace, proměnné, jejich typy a vztahy.

6. Kvalita dat, validita a reliabilita.

7. Fáze a etapy kvantitativního výzkumu.

8. Techniky kvantitativního výzkumu.

9. Standardizované dotazování, dotazník, otázky.

10. Objekt výzkumu, cílová populace.

11. Výběrové procedury.

12. Plánování kvantitativního výzkumu, projekt výzkumu.

13. Závěrečné shrnutí nastudované látky. * Povinná literatura: - DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum,

2011. ISBN 978-80-246-1966-8. - PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praktická příručka pro studenty. Praha: Portál,

2008. ISBN 978-80-7367-381-9. - REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada,

2009. ISBN 978-80-247-3006-6. * Doporučená literatura: * - JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum,

1993. ISBN 80-7066-662-5. - PERGLER, P. a kol. Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha: Svoboda,

1969. - PETRUSEK, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum,

1993. ISBN 80-7066-799-0. - SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press,

2001. ISBN 80-7261-038-4. - ZICH, F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: VŠFS,

2007. ISBN 80-86754-19-7.

Anotace

Cílem je naučit studenty základy obecné metodologie kvantitativního sociologického výzkumu. Kurz poskytuje přehled o všech základních metodách a technikách kvantitativního sociologického výzkumu a je zaměřen především na přípravu dotazníkového šetření.

Pozornost je věnována formulování výzkumného problému – identifikaci a konceptualizaci, volbě odpovídající výzkumné strategie a nástroje sběru dat, operacionalizaci, přípravě výzkumného projektu a základním principům konstrukce otázek a celého dotazníku.