Charles Explorer logo
🇨🇿

Design kvantitativního výzkumu II. (kombinovaná forma)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMH140

Sylabus

* Osnova semináře:

1. Práce tazatele, vedení rozhovoru.

2. Tazatelské sítě.

3. Smíšený mód dotazování.

4. Etické a právní souvislosti empirického výzkumu.

5. Základní zpracování dat, příprava dat pro analýzu.

6. Závěrečná zpráva a další výstupy z výzkumu.

7. Sekundární analýza výzkumných dat.

8. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání postojů, hodnot, veřejného mínění.

9. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání politiky, volebního chování.

10. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání médií.

11. Aplikace kvantitativního výzkumu v oblasti zkoumání trhu.

12. Sociologický výzkum v mediálním prostoru.

13. Závěrečná diskuse o metodologických problémech dané oblasti. * Povinná literatura: - DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum,

2011. ISBN 978-80-246-1966-8. - ŠUBRT, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum. Praha: Karolinum,

1998. ISBN 978-80-7367-381-9. * Doporučená literatura: - HAGUE, P. Průzkum trhu. Praha: BizBooks,

2003. ISBN 978-80-7226-917-8. - JEŘÁBEK, H. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum,

1997. ISBN 80-7184-342-3. - KREJČÍ, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR,

2004. ISBN 978-80-7330-056-7. - PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál,

2015. ISBN 978-80-262-0980-5.

Anotace

Kurz obsahově navazuje na předmět Design kvantitativního výzkumu I., dále rozvíjí metodologické znalosti studentů směrem k praktickému uplatnění. Důraz je kladen zejména na kvantitativní dotazníková šetření.

Kurz poskytuje též informace o nejrozšířenějších aplikacích kvantitativního sociologického výzkumu – výzkumu veřejného mínění, volebního chování, trhu a médií a o jejich širších souvislostech. Důležitou součástí kurzu jsou prezentace studentských projektů, jejich rozbor a diskuse.